Hybridiajoneuvoilla voidaan pienentää merkittävästi päästöjä

1.6.2016

VTT:n koordinoimassa kaksipäiväisessä Electric Commercial Vechicles (ECV) -hankkeen päätösseminaarissa Helsingissä käsiteltiin sähköisten hyötyajoneuvojen tulevaisuutta.

Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta paikalle saapunut tutkija Jarkko Nokka esitteli tutkimusta, jossa ammattikuljettaja testasi maan alla käytettävää 26-tonnista tavallista kuormaajaa sekä hybridikuormaajaa.

– Tarvittavan dieselin määrä puolittui, eikä työtehokkuudessa havaittu eroavaisuuksia, Nokka huomautti hybridiajoneuvojen mahdollistavan merkittävästi pienemmän energiankulutuksen.

Aalto-yliopiston professori Kari Tammi selvensi simulointiohjelmistoilla voitavan mallintaa eri moottoreiden energiankulutuksia luotettavasti. Matlab-ohjelmiston Simulink-sovelluksella suoritetut simuloinnit vastasivat tutkimuksissa todella hyvin reaalimaailman testauksia, sillä eroa näiden välillä oli vain 1,4 prosenttia.

Sähköbussi, kuva Samuli Mononen

Visedo Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Rauma korosti suomalaisilla olevan kiire erityisesti sähköbussien kehityksessä. Kiina on tilannut 30 prosenttia uusista linja-autoistaan täysin sähköisinä ja Rauma väittääkin kiinalaisten tulevan pian hallitsemaan markkinoita, sillä heillä on jo tarvittava osaaminen ja kokemus sähköbusseista.

Yleisö oli kiinnostunut sähköbussien energiatehokkuudesta erilaisissa ympäristöissä. Vaikka täysin sähköiset ajoneuvot ovatkin päästöttömiä, tarvittavan sähkön tuotanto saastuttaa valitettavasti ympäristöä.

– Mikäli sähkön tuottamiseen käytetään hiiltä, olisi ympäristöystävällisempää käyttää bensiinikäyttöisiä ajoneuvoja, Tammi selvensi.