Huipputehokkailla hybrideillä eteenpäin

25.6.2013

Vuonna 2013 tyypillinen sähköauto ei ole enää mopoauton näköinen lasikuitukoppi vaan suorituskykyinen täyshybridi, jolla pitkätkin matkat taittuvat nopeasti ja ympäristöystävällisesti.

Nyt jo lähes perinteeksi muodostunut Tekesin EVE-ohjelman Sähköinen liikenne -tapahtuma ja sähköautojen kokoontumisajot järjestettiin huhtikuun lopussa Helsingissä. Toisin kuin vielä pari vuotta sitten, ei tällä kertaa tarvinnut enää jännittää, mahtavatko kaikki autot suoriutua muutaman kilometrin yhteisajolenkistä.

Ilman autojen mainosteippauksia kovinkaan moni kaupunkilainen ei olisi todennäköisesti edes kiinnittänyt mitään huomiota Opel Amperoiden, Volvo V60 Plug-in hybridien, Mersun Vito-pakettiautojen ja Nissaneiden ja Toyotoiden kulkueeseen.

Sähköautojen ja ladattavien hybridien myynti on moninkertaistunut parin viime vuoden aikana. Vaikka myyntimäärät ovat vielä suhteellisen pieniä, voidaan nyt puhua jo tekniikan arkipäiväistymisestä. Muutamassa vuodessa on otettu huikea askel eteenpäin.

Enston Timo Luukkainen kertoi ajaneensa polttomoottorigeneraattorilla varustetulla sähköautolla reilut 12 000 kilometriä vajaan vuoden aikana.Työsuhde-Amperallaan Senaatintorille kurvannut Enston toimitusjohtaja Timo Luukkainen kertoi ajaneensa polttomoottorigeneraattorilla varustetulla sähköautolla reilut 12 000 kilometriä vajaan vuoden aikana.

– Lähes puolet kilometreistä on pystynyt ajamaan aurinkopaneeleista saadulla sähköllä, Luukkainen kertoi.

Hybridillä matka oli taittunut ongelmitta, mutta aina toisinaan sähköautojen suhteellisen harva latausverkosto oli kuitenkin harmittanut, kun ajossa joutui turvautumaan polttomoottorin apuun.

Jos vertaa vaikka Osloon, missä on jo tuhatkunta latauspistettä, joutuu pääkaupunkiseudulla tekemään vielä jonkin verran kompromisseja, Luukkainen sanoi.

Yhteensä Norjassa on jo noin 12 000 sähköautoa, ja myös esimerkiksi Viroon on rakennettu jo koko maan kattavan pikalatausverkosto. Niin ikään Amperalla liikkeellä ollut Helsingin Energian tutkimus- ja kehityspäällikkö Jussi Palola katseli kuitenkin jo varsin tyytyväisenä Senaatintorille kurvanneiden sähköautojen määrää.

– Nyt ei tarvitse enää sanoa, että kohta ne sähköautot tulevat, vaan nyt ne ovat täällä. Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin moninkertainen määrä sähköautoja aikaisempaan verrattuna. Vaikka sähköautojen määrä on vielä suhteellisen pieni, on liikenne väistämättä sähköistymässä, Palola sanoi.

Induktiivinen lataus suunnitelmissa

Metropoliassa autosähkötekniikkaa opiskeleva Joona Sikanen ja sähkövoimatekniikkaa opiskeleva Aki Oksala tulivat torille koulun Fiat Doblo -sähköautolla.Metropoliassa autosähkötekniikkaa opiskeleva Joona Sikanen ja sähkövoimatekniikkaa opiskeleva Aki Oksala esittelivät torilla koulun Fiat Doblo -sähköautoa.

– Autoon on vaihdettu akut ja invertterit, mutta muuten auto on vielä suhteellisen vakio. Seuraavaksi vuorossa on kuitenkin induktiivisen latausjärjestelmän asentaminen autoon, Sikanen ja Oksala kertoivat.

Induktiivista latausta on tutkittu ja suunniteltu Metropoliassa jo jonkin aikaa, mutta vielä toistaiseksi käytännön testit odottavat yhteistyökumppaneiden komponentteja.

– Minä uskon, että langaton lataus onnistuu vielä tämän vuoden aikana. Hommassa on omat tekniset haasteensa, mutta tasavirralla latauksen pitäisi onnistua suhteellisen hyvin, Oksala kertoi.

 

Artikkeli on tiivistelmä Sähköala-lehdessä julkaistusta jutusta.