Renault tuplaa kohtuuhintaisten sähköautojen käyttösäteen

14.3.2017

Renault Zoe -sähköauton uuden mallin käyttösäde yltää ihanteellisissa olosuhteissa 403 kilometriin. Talvikelillä akut tulevat riittämään käytännössä yli kahdensadan kilometrin ajoon.

Renault on valmistanut Zoe -sähköautoja vuodesta 2012 lähtien. Tähän saakka auton akkujen käyttösäde on riittänyt parhaimmillaan reilun 200 kilometrin ajoon, mutta yhtiön ilmoituksen mukaan auton litium-ioni -akkujen kapasiteetti on nyt onnistuttu lähes tuplaamaan 41 kilowattituntiin. Ensimmäiset uusilla akuilla varustetun autot saadaan Suomeen näihin aikoihin.

Akkuja lukuun ottamatta uusi Zoe on identtinen edellisen mallin kanssa, joten päätimme tutustua autoon jo nyt sen 22 kWh -akkuversiolla. Uudet akut tulevat olemaan fyysisesti saman kokoisia kuin tähän saakka, mutta kehittyneen tekniikan ansiosta niiden virtatiheyden luvataan olevan lähes kaksi kertaa nykyistä parempi.

Uusimmalle Teslalle luvataan jo yli 600 kilometrin käyttösäde, mutta auton hinta on reilusti yli satatuhatta euroa. Kohtuullisemmassa, vajaan 35 000 euron hintaluokassa Zoen 400 kilometrin käyttösäde tulee olemaan todellinen hyppäys kehityksessä eteenpäin.

Nollakelillä ja parin asteen pakkasilla heitetyllä puolentoista sadan kilometrin testilenkillä Zoen keskikulutukseksi tuli sekalaisessa ajossa 19,8 kWh/100 km eli uusilla akuilla auton todelliseksi käyttösäteeksi oli tullut yhdellä latauksella reilut 200 kilometriä ja koeajoautolla reilut sata. Tasaisessa ajossa autolla pääsee helposti 15 kWh/100 km kulutukseen.

Auton akut ladataan tyypin 2 peruslatauksella (max 22 kW/3 x 32 A), jolloin 41 kWh akun lataus onnistuu tyhjästä täyteen nopeimmillaan 2 tunnissa 40 minuutissa. Autoon on saatavissa myös suko-latausadapteri, mutta tavallisesta pistorasiasta (10 A) ladattaessa latausaika nousee 25 tuntiin. Latausjohto lukittuu paikoilleen latauksen aikana. Lukitus avataan joko avaimen kaukosäätimellä tai ratin vieressä olevasta napista.

Latauksen voi myös ajastaa auton ajotietokoneesta, mikä mahdollistaa esimerkiksi latauksen ajoittamisen yöaikaan, jolloin sähkön hinta on edullisempaa.

Suorituskyky riittää mutta ei riemastuta

Zoen 400 voltin reluktanssi-vaihtosähkömoottorin suurin teho on 68 kW ja paras vääntö 250 Nm. Tämä riittää omapainoltaan 1 480 kiloisen auton sujuvaan liikuttamiseen muun liikenteen tahtiin, mutta jo autolle luvattu 13,2 sekunnin 0–100 km/h -kiihtyvyys kertoo, ettei täyskiihdytys anna aihetta ylitsepursuavaan riemuun. Paikaltaan auto liikahtaa kuitenkin sujuvasti, ja liukkaalla nollakelillä myös auton ajonvakautus-/ luistoestojärjestelmä toimi eleettömän hienosti.

Autolle luvattu 135 km/h huippunopeus jäi talvirajoituksilla testaamatta, mutta vielä 100 km/h nopeudessa auton kiihtyvyys tuntui riittävältä tavanomaisiin ohitustilanteisiin. Autossa olisi valittavissa myös energiankulutusta optimoiva ja maksimitehoa leikkaava eco-asetus, mutta auton normaali suorituskyky ei antanut tarvetta tämän testaamiseen.

Auton painon huomaa ajossa, mutta varsinkin suoralla tiellä paino tuo mielikuvan pykälää suuremmalla autolla ajamisesta. Auton alustaa on ilmeisesti vahvistettu akkujen tuoman 305 kg lisäpainon takia, sillä ajossa Zoe tuntuu huomattavasti neljännen sukupolven Clioa jämäkämmältä ja tukevammalta, vaikka tehdas kertoo autojen perustuvan samaan rakenteeseen.

Mitään raskasta ajossa ei ole. Ohjaus on tehostettu erittäin kevyeksi ja renkaista mitattu 10,56 metrin kääntösäde on sopivan näppärä kaupunkiajoon ja pysäköintiin. Koeajoautossa jarrujen tehostus vaikutti jopa turhankin tehokkaalta, sillä jarrutuksista tuli usein ajateltua kulmikkaampia. Osaltaan tähän saattoi vaikuttaa teille nollakelillä ylenpalttisesti levitetyn tiesuolan määrä jarrupinnoilla.

Äänieritystä olisi varaa parantaa

Sähköautot mielletään yleisesti lähes äänettömiksi kulkupeleiksi, mutta käytännössä varsinkin nastarenkailla ajaessa rengasmelun osuus nousee yli 60 km/h nopeuksissa niin suureksi, ettei sähkö- ja polttomoottoriautojen sisädesibelien tasossa ole juurikaan eroa, vaikka sähköautossa moottorin ääntä ei juuri kuulekaan.

Kaupunkinopeuksissa Zoe on erittäin hiljainen, mutta valitettavasti auton äänieristys ei ole aivan saman kokoluokan parhaiden kilpailijoiden tasoa.

Zoe on varustettu jalankulkijoita hitaissa, alle 30 km/h nopeuksissa varoittavalla humina-äänellä, minkä voi kytkeä erillisestä napista pois päältä aina liikkeellä lähdettäessä. Etäisen kumiseva ja humiseva varoitusääni on kuitenkin sen verran ärsyttävä, että sen toivoisi olevan oletusarvoisesti pois päältä ja kytkettävissä käyttöön vain tarvittaessa.

Lämpöä riittää talvellakin

Zoen Pohjoismaihin tuotavat mallit on varustettu Keski-Euroopan mallia tehokkaammalla lämmityslaitteella. Sekä auton lämmitys että jäähdytys hoidetaan energiaa säästävällä ilmalämpöpumpulla.

Ennen ajoon lähtöä lämpöpumpun voi kytkeä kaukosäätimellä viideksi minuutiksi täydelle teholle, jolloin auto lämpiää ainakin pikkupakkasilla mukavan lämpimäksi ennen ajoa. Täydellä teholla melkoista tohinaa pitävä tehostettu lämmitys toimii myös auton ollessa latauksessa, eli auton lämmityksen – tai kesällä jäähdytyksen – voi hoitaa myös verkkovirralla ennen ajoon lähtöä käyttösäteen kärsimättä.

Perusmallissa lämpöpumppu käynnistyy kaukosäätimestä, ajastin ja kännykkäohjaus sisältyy vain parempaan Intens-varustetasoon.

Pikkupakkasilla ilmalämpöpumppu haukkaa noin 2 000 wattia tehoa, joten lämmityksen vaikutus käyttösäteeseen on ajonopeudesta riippuen 10 - 30 prosentin luokkaa (hiljaisella ajonopeudella lämmitys kuluttaa suhteessa enemmän energiaa kuin kovempaa ajettaessa). Muutaman asteen pakkasilla lämmityslaitteen teho riitti kohtalaisen mukavasti, mutta vuoden talviauto -vertailua Zoella ei todennäköisesti voitettaisi.

 
Hinta ja verotuskohtelu

Siinä missä monissa muissa maissa sähköautoilua tuetaan konkreettisesti valtion rahoituksella, on Suomen ratkaisu verottaa sähköautoilua muita liikkumisvaihtoehtoja kevyemmin. Tällä hetkellä lataussähköstä peritään sähköveroa, jonka verotus on liikennepolttoaineiden verotusta kevyempää.

Zoen testilenkin 19,8 kWh/100 km kulutuksella sadan kilometrin matkan hinnaksi tuli vajaat neljä euroa sähkön 20 senttiä/kWh -kokonaishinnalla laskettuna.

Lisäksi sähköautoista maksetaan perusveroa 106 euroa vuodessa ja auton kokonaispainoon perustuvaa käyttövoimaveroa 1,5 snt/vrk/alkava 100 kg eli kokonaismassaltaan 1 966 kiloisen Zoen tapauksessa 104 euroa vuodessa. Autoveroa sähköautoista maksetaan 4,4 prosenttia eli Zoen perusmallista 1 178 euroa. Vuonna 2019 pienin veroprosentti putoaa 2,7 prosenttiin.

Zoen 41 kWh -akkuversion hinnat alkavat 32 990 eurosta (+ paikkakuntakohtaiset toimituskulut). Parempi Intense-varustellutaso – mikä sisältää esimerkiksi lämmityksen ajastuksen, älyavaimen, sadetunnistimen, peruutuskameran ja -tutkan sekä paremman (mutta silti korkeintaan keskinkertaisen) äänentoistojärjestelmän – maksaa 2 000 euroa enemmän. Jo perusvarustelutasoon kuuluu esimerkiksi vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin, automaattinen ilmastointi, penkinlämmittimet edessä, rengaspaineen näyttö sekä suomenkielinen navigointijärjestelmä.

Renaultin maahantuoja, Nordic Automotive Services Oy, lupaa Zoelle 4 vuoden/100 000 kilometrin takuun. Akulle luvataan lisäksi 8 vuoden/160 000 km takuu 66 % varaustasoon.
  

  

Renaultin maahantuojan Zoe-sivut

Renault esitteli raskaan sähköpakettiauton