Sähköautoilijat haluavat riittävästi virtaa

4.1.2016

Sähköinfo ja Adato Energia järjestivät 9.12. Vantaalla sähköautoseminaarin, missä pohdittiin lisääntyvän sähköisen liikenteen tuomia mahdollisuuksia sähköalan eri toimijoille.

Päivän puheenvuorojen kantavana teemana oli vahva usko sähköautojen määrän nopeaan kasvuun lähitulevaisuudessa. Suomessa on tällä hetkellä rekisterissä noin 600 täyssähköautoa ja 900 ladattavaa hybridiä.

Sähköautot kehittyvät jatkuvasti tehokkaammiksi, mikä edellyttää tehokkaiden latauspisteiden rakentamista myös kiinteistöjen parkkipaikoille. Tutkimusten mukaan sähköautoilijoiden ensisijaisena toiveena on pystyä lataamaan autojensa akut omilla kotipihoilla täyteen, ja käyttää julkisia latauspisteitä vain ajomatkan täydentämiseen.

Granlundin sähkösuunnittelija Matti Sinisalon mukaan tämä kannattaa huomioida jo nyt kiinteistöjen tehovarauksissa sekä keskuksia ja johtojärjestelmiä suunniteltaessa.

– Minusta vastuulliseen suunnitteluun kuuluu, että sähköautojen latauksen tulevaan lisääntymiseen varaudutaan jo nyt uusia kiinteistöjä suunniteltaessa. Kaikkiin kiinteistöihin tulisi jättää vähintään riittävät tilavaraukset mahdollisille laajennuksille, Sinisalo sanoi.

Latauspisteille voidaan rakentaa myös älykkäitä ohjausjärjestelmiä, millä käytettävissä olevaa lataustehoa voidaan tarvittaessa rajoittaa, mutta jos sähköautojen määrä lisääntyy merkittävästi tulevaisuudessa, ei kaikkien latauspisteiden virran jatkuva rajoittaminen ja latausaikojen pidentäminen ole enää toimiva vaihtoehto, sillä muuten ihmiset eivät saa ladattua autojensa akkuja täyteen haluamassaan ajassa.

Latausjärjestelmien standardoinnista puhuneen SESKO:n kehityspäällikkö Juha Vesan mukaan standardien tärkein tehtävä on varmistaa, että lataus onnistuu turvallisesti kaikissa olosuhteissa. SESKO suosittelee, että lataukseen käytettävät pistorasiat suojataan max. 30 mA vikavirtasuojilla, ja että syöttävään ryhmäjohtoon kytketään vain lataamiseen ja lämmittämiseen tarkoitettuja piirejä. Latauspisteet tulee myös mitoittaa kestämään pitkäaikaista kuormitusta täydellä kuormalla.