Sähköautot kokoontuivat kesäiseen Turkuun

4.8.2014

Kuva Esko Keski-OjaTänä vuonna sähköautojen kokoontumisajojen isäntäkaupunkina toimi Turku. Toukokuussa järjestetty tapahtuma oli kolmas laatuaan ja keräsi paikalle lähes 40 sähköajoneuvoa eri puolilta Suomea. Joukkoon mahtui niin vanhoja kuin uusiakin malleja. Paikalle oli saapunut myös alan ammattilaisia keskustelemaan Suomen sähköisen liikenteen tulevaisuudesta.

Sähköisen liikenteen suosio Suomessa on kasvussa, mikä välittyi hyvin Turussa järjestettyjen sähköautojen kokoontumisajojen tunnelmasta. Suomessa on nykyisin 520 ladattavaa ajoneuvoa ja noin 250 latauspistettä 77 eri kohteessa, joista yli puolet sijaitsee Uudellamaalla. Uusia pikalatauspisteitä rakennetaan Liikennevirta Oy:n sekä Fortumin toimesta.

Omalla sähköautolla paikalle saapunut Liikennevirta Oy:n puheenjohtaja Jussi Palola luottaa sähköautoihin.

– Sähköautojen volyymit globaalisti ovat pieniä mutta kasvu suurta. Joka vuosi määrät moninkertaistuvat, kertoo Palola.

Joulukuussa 2013 perustettu Liikennevirta Oy on toimintansa aikana rakentanut Suomessa Virtapiste- latausasemaverkostoa, joka laajenee 12 uudelle paikkakunnalle kesän 2014 aikana.

Sähköinen liikenne -hankkeen koordinaattorina toimiva Elias Pöyry uskoo suomalaisten lisääntyneeseen kiinnostukseen sähköautoja kohtaan.

– Sähköautojen säädökset ja latausjärjestelmät alkavat olla kunnossa Suomessa, mikä lisää kansan uskoa sähköautoihin ja tekee niistä pian arkipäivää, kommentoi Pöyry.

Sähköinen liikenne -hanke on vuodesta 2011 ollut kokoamassa yhteen suomalaisia yrityksiä ja kaupunkeja sähköisen liikenteen kehittämiseksi Suomessa.

Turun ensimmäinen sähköauto ajossa jo 20 vuotta

Ilmari-sähköauto (kuva Erika Forstén)Turku tavoittelee Suomen sähköisen liikenteen edelläkävijäkaupungin titteliä. Turku panostaakin sähköisen liikenteen hankintoihin.

Raitiotie hankkeen lisäksi Turku tekee Tampereen teknisen korkeakoulun kanssa yhteistyötä sähköbussien käyttöönotossa. Turku on myös kertonut hankkivansa tästä eteenpäin kaupungin virka-autoiksi ainoastaan sähköisiä autoja.

– Ensimmäinen sähköauto Ilmari on ollut meillä Turussa liikenteessä kaupungin virka-autona jo lähes 20 vuotta. Ilmarilla on ajettu yli 3 000 ajopäivää, joten voidaan sanoa, että kyseinen auto on ajanut eniten sähköautotunteja Suomessa, kertoi Turun apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.

Turku haluaa antaa asukkailleen mahdollisuuden myös sähköiseen yksityisautoiluun. Yhteistyössä Turku Energian kanssa tavoitteena on saada käyttöön kolme julkista latauspistettä vuoden 2014 loppuun mennessä.

Suorituskykyä ja ajomukavuutta

Suomen Joutsenosta alkanut sähköajoneuvokulkue päättyi Turun Tuomiokirkolle, jossa vierailijat pääsivät tarkemmin tutustumaan erilaisiin sähköajoneuvomalleihin. Vesa Harmoinen esitteli uutta EV kolmipyöräsähköautoa, jota hän tuo maahan. Kevytmoottoripyöräkortilla ajettava kolmipyöräinen sopii hyvin taajama ajamiseen.

EV kolmipyöräinen (kuva Erika Forstén)– Pysyy pystyssä mutkissa a huippunopeus on 65 km/h, vastaa Harmoinen yleisöä usein mietityttäviin kysymyksiin.

Harmoinen on itse ollut erittäin tyytyväinen kolmipyöräisen käyttäjänä ja hän toivookin, että mallin kautta varsinkin nuoret omaksuisivat sähköautoilun jo varhain.

Tapahtumassa nähtiin myös Norjassa suosioon noussut Tesla-sähköauto. Tesla on ensimmäinen sähköinen perheauto kokoluokassaan.

– Suorituskyky on ihan mieletön ja ajaminen ei maksa juuri mitään, kommentoi Teslaa virkaautona käyttävä Auto Outletin edustaja auton ominaisuuksista.

Tesla kiihtyy 4,4 sekunnissa 0–100 km, ja toimintamatka on 30–600 km mallista riippuen. Tesloja on Suomessa myyty 50 kappaletta ja kysyntä on kasvussa.

Tapahtumassa oli mukana myös joukko hybridiautoja, joiden suosio on vielä täyssähköautojen edellä. Täyssähköautojen markkinoita syö kattavan latausverkoston puute Suomessa, minkä rakentaminen on edellytys sähköisen liikenteen kasvulle.