Harrasteauto sähköautoksi?

22.10.2015

Alkaako vanhan rakkaan Mersun moottori olla jo ajettu loppuun tai toivoisitko harrastekuplan kiihtyvän nollasta sataan alle kuudessa sekunnissa? Vanhan auton konvertoiminen ympäristöystävälliseksi sähköautoksi on jo toteuttamiskelpoinen vaihtoehto.

Helsingin Senaatintorilla 11.9. järjestetyssä sähköautotapahtumassa oli esillä useita vanhoista polttomoottoriautoista konvertoituja sähköautoja. Sähköautomuunnoksiin erikoistuneen jyväskyläläisen Arctic Electric Vehicles Oy:n toimitusjohtaja Esa Virtasen mukaan lähes auton kuin auton saa muutettua sähköiseksi reilun parinkymmenen tuhannen euron investoinnilla.

Tässä Mercedes-Benz 190 E:ssä E-kirjain viittaa sähköön (Elektrizität), ei polttoaineen suihkutukseen (Einspritzung).

– Auto saisi olla mielellään katsastettu ja muuten tieliikenteeseen sopiva, mutta muuten ei oikeastaan ole mitään rajoituksia. Auton komponentit voi valita mistä tahansa tarjolla olevista osista, ja halutessaan asiakas voi osallistua myös itse suunnitteluun, Virtanen kertoo.

Työn lisäksi muunnokselle tulee hintaa ennen kaikkea akuista. Reilulla 20 000 eurolla autoon saa 100 – 150 kilometrin ajomatkaan riittävän akuston, mutta 10 000 euron lisäpanostuksella akuston koon ja ajomatkan saa helposti kaksinkertaistettua.

Esimerkiksi huippumodernina pidetyn Tesla Model S:n muita autonvalmistajia pidempi käyttösäde ei perustu muita valmistajia edistyksellisemmän akku- tai moottoriteknologian käyttöön, vaan yksinkertaisesti muita sähköautoja suurempaan akkujen määrään.

– Akut ovat sähköauton kallein yksittäinen osa, mutta silti on hyvä kysymys, miksi muut autonvalmistajat eivät laita autoihinsa pidempiin ajomatkoihin riittäviä akustoja jos asiakkaat niitä haluavat. Oma veikkaukseni on, että öljyteollisuuden on pakko olla tässä linjauksessa tavalla tai toisella mukana, Virtanen tuumaa.

 

 

Artikkeli on julkaistu Sähköala Sähkö & Rakentaminen 2015 -lehdessä