Sähköautojen latauspisteet yleistyvät taloyhtiöissä

4.1.2016

Vantaalaisen taloyhtiön parkkipaikalle asennettiin joulukuun alussa 16 ampeerin tyypin 2 Mennekes-latauspiste asukkaan hybridin latausta varten.

Sähköautoilun pioneeriksi itsensä esittelevä Seppo Aarnio ajoi aiemmin ladattavalla Toyota Priuksella, jonka hän onnistui saamaan Toyotan maahantuojalta testikäyttöön pari vuotta ennen niiden maahantuonnin virallista alkua. Priuksen pienempien akkujen lataus onnistui vielä tavallisesta lämmitystolpasta, mutta Aarnion uusi Mitsubishin hybridi vaatii jo niin paljon virtaa, etteivät akut ehtineet aina latautua riittävästi Aarnion arkiajojen välillä.

Kohta saa virtaa. Seppo Aarnio sai autonsa lataukseen heti asennuksen valmistuttua. (kuva Tuomas Sauliala)Nelivetoisessa autossa on kaksi 60 kilowatin sähkömoottoria, yksi etupyörillä ja toinen takapyörille, sekä 89 kW:n bensiinimoottori. Akut riittävät parhaimmillaankin vain 52 kilometrin ajoon pelkällä sähköllä, mutta Aarnion päivittäisiin ajoihin tämä riittää jatkossa kohtalaisen hyvin, kun akut saa ladattua kotona pistäytyessä aiempaa nopeammin täyteen.

Taloyhtiön kanssa uuden latauspisteen asennuksesta sopiminen onnistui, kun Aarnio lupautui maksamaan asennuksesta ja laitteiden hankinnasta aiheutuvat kulut kuukausittain yhtiövastikkeessaan. Sähkölaskun hän maksaa luonnollisesti myös itse. eTolpasta kulutustiedot saa helposti laskutuksen pohjaksi.

Sähköllä ajaminen on luonnollisesti bensiinin polttamista ympäristöystävällisempää, mutta Aarniota ilahduttaa myös auton yhteensä 522 newtonin vääntömomentti.

– Tämä Mitsubishi on ylittänyt kaikki minun odotukseni. Liikennevaloista kiihdyttäessä tämä jättää moottoripyörät taakse 20 ensimmäisen metrin matkalla, ja kaupunkiautoinahan sähköautot ja hybridit ovat muutenkin ihan ylivertaisia, Aarnio kertoo.

 
Uudemmissa taloissa riittää yleensä virtaa

Latauspisteen asennuksen suunnittelu aloitetaan kartoittamalla kiinteistön olemassa olevan sähköpääkeskuksen ja pysäköintialueen kaapeloinnin kunto ja riittävyys. Tällä vuosituhannella valmistuneiden taloyhtiöiden sähkökeskukset ja pysäköintialueiden kaapeloinnit riittävät yleensä hyvin ainakin muutaman sähköauton latauspisteen asennukseen. Jos kaapelointia joudutaan uusimaan, voidaan lataustolppa asentaa keskusta lähinnä oleville pysäköintipaikoille, jolloin riittää jos kaapelit uusitaan vain tähän saakka.

Näin selvitään hyvin muutaman sähköauton latauksesta, mutta uusien parkkipaikkojen kaapelointia suunniteltaessa ja taloyhtiön keskusta valitessa kannattaa ennakoida jo nyt sähköautojen määrän odotettavissa olevaa lisääntymistä.

 
Suomalainen latausratkaisu

Vantaalle asennettu, sähköautojen latausratkaisuja sekä älykkäitä lämmitystolppia toimittavan tamperelaisen IGL-Technologies Oy:n suunnittelema eTolppa on valmistettu Satmatic Oy:n tehtaalla Ulvilassa. Suurin osa tolpassa käytettävästä elektroniikasta on valmistettu Xortec Oy:n tehtaalla Lempäälässä.

IGL-Technologiesin toimitusjohtaja Alexander Ivainen mukaan suurin osa eTolpista on asennettu tähän mennessä tavalliseen lämmityskäyttöön, mutta latauspisteiden kysyntä kasvaa jatkuvasti.

– Nyt eTolppia on asennettu jo noin kolme tuhatta, tuhat kappaletta vuodessa on mennyt, Ivaine kertoo.

Lisäksi yhtiö myy myös kansainvälisten valmistajien latauspisteitä ja välittää asennuspalveluita yhteistyökumppaneidensa kautta.

– Ennen kaikkea me olemme kuitenkin IoT- ja ohjelmistotalo. Meidän päätuotteemme on eTolpan ohjelmisto ja pilvipalvelu, mitä kautta sitä käytetään, Ivaine kertoo. eTolpat ovat radiolinkkien kautta yhteydessä parkkipaikan läheisyyteen sijoitettavaan modeemiin, jota kautta toimintojen ohjaus tapahtuu. Tämän ansiosta esimerkiksi lataus- tai lämmitysaikojen asetus ja ohjelmointi sekä kulutustietojen seuranta onnistuu helposti tietokoneella tai älypuhelimella.

 
Asennukset jätetään sähköurakoitsijoille

eTolppien asennukset annetaan aina paikallisille sähköurakointiyrityksille. Asennusten teko ei ole niin vaikeaa, etteikö muuten ammattitaitoinen sähköasentaja oppisi niitä nopeasti tekemään.

Satmaticin valmistama lämmitystolppa ja sähköauton lataustolppa eivät poikkea ulkonäöltään toisistaan (kuva Tuomas Sauliala)– Meillä on yhteistyökumppaneita kaikissa, tai ainakin melkein kaikissa suuremmissa kaupungeissa. Kyllähän sähkömiehiä löytyy, asennus ei vaadi mitään erityisosaamista, Ivaine kertoo. Vantaalaisen Tehomen Oy:n sähköasentaja Denis Andrejev on asentanut tähän mennessä muutamia sähköautojen lataustolppia.

– Ihan perus sähkötöitä nämä ovat. Meillä suunnittelupuoli tekee paperit ja me teemme sitten työt ohjeiden mukaan.

Ongelmia on tullut vastaan lähinnä vanhemmissa kiinteistöissä, joiden keskukset ja kaapeloinnit eivät ole olleet riittäviä latauslaitteiden asennukselle.

– Joskus on vedetty uusia johtoja, mutta kaikesta on aina selvitty, Andrejev kertoo. Tarvittaessa eTolpien käyttöä voidaan ohjelmoida esimerkiksi niin, että sähköautojen akkuja ladataan vuorotellen ja saadaan näin hyödynnettyä kaikki vanhan keskuksen kapasiteetti.

 
Suunnitelmia on vielä enemmän kuin tilauksia

Vantaalla parikymmentä asentajaa työllistävän Tehomenin toimitusjohtaja ja sähkötöiden johtaja Jukka Voutilainen uskoo latauspisteiden kysynnän kasvavan nopeasti lähitulevaisuudessa ja tästä syystä yhtiö on lähtenyt aktiivisesti mukaan tarjoamaan niitä yhdessä IGL:n kanssa.

Sähköautoihin ja niiden latausratkaisuihin Voutilainen on tutustunut vuodesta 2009 lähtien esimerkiksi konvertoimalla itse vanhan Priuksensa ladattavaksi malliksi.

Voutilaisen mukaan sähköautojen latauspisteet ovat nykyisin mukana todella monien uusien kohteiden suunnitelmissa, mutta vain pieni osa suunnitelmista toteutetaan valmiiksi saakka.

– Monesta kohteesta on todella hienot suunnitelmat, mutta sitten kun rakennusliike saa urakan, niin sitten alkaa monesti jumalaton säästäminen ja kaikesta tingitään, Voutilainen pahoittelee.

Yhtiön taloyhtiöiden parkkipaikoille asentamat latauslaitteet eivät yleensä poikkea ulkonäöltään tavallisista lämmitystolpista.

– Nämä ovat kustannustehokkaita, hintaluokka on vain joitakin satoja euroja. Ja olen minä joskus vähän ihmetellytkin, miksi joissakin lataustolpissa pitää olla hirveästi kaikkia hilavitkuttimia ja miksi julkiset latauspisteet halutaan rakentaa ihan bensapumppujen näköisiksi, Voutilainen pohtii.

Tehomenin myyntipäällikkö Timo Jäntti kertoo ehdottavansa aina asiakkaille, että uusien kohteiden pysäköintialueelle asennettaisiin lämmitystolppien lisäksi myös pari-kolme sähköautojen latauspistettä.


Asennusohjeet standardeista ja ST-kortista

Sähköautojen latauspisteiden asennuksissa tulee noudattaa SFS 6000 -standardin määräyksiä. Sähköajoneuvojen syöttöä käsitellään standardin kohdassa 7-722 ja pistokytkimien valintaa ja asentamista kohdassa 8-813. Vuonna 2012 julkaistua standardia täydentää vuonna 2014 julkaistu ja vuonna 2015 päivitetty suositus ”Sähköajoneuvojen lataaminen kiinteistöjen sähköverkoissa”.

SESKO suosittelee, että myös em. suositus otetaan huomioon aina, kun Suomessa suunnitellaan tai asennetaan sähköajoneuvojen latausjärjestelmiä tai muutetaan olemassa olevia asennuksia sähköajoneuvojen latauskäyttöön. Päivitetty suositus on ladattavissa ilmaiseksi SESKO:n sivuilta. Latauspisteiden, latauspisteiden kaapeloinnin sekä sähkönsyötön toteutusperiaatteita käydään tarkemmin läpi ST-kortissa 51.90 Sähköauton lataaminen ja latauspisteiden toteutus.