Pian, mutta ei ihan vielä

7.1.2010

Kaliforniassa valmistettava Tesla Roadster on yksi maailman legendaarisimmista sähköautoista.Sähköajoneuvomessujen tarjonta ei vielä häikäissyt.

Helsingin Messukeskuksessa 6.–8.11. järjestetyn Electric Motor Show –sähköajoneuvotapahtuman esitteissä lupailtiin ennakkoon, että paikalla voisi olla useiden suurten autonvalmistajien tuotantovalmiita sähköautoja, mutta nämä loistivat vielä järjestään poissaolollaan. Messujen puolesta tämä ei haitannut, sillä paikalla oli runsaasti mielenkiintoista kuultavaa ja nähtävää, mutta enemmän tämä kertoo koko sähköautobuumin tilasta.

Lukuisat autonvalmistajat, kuten esimerkiksi Chevrolet, Mini, Nissan, Peugeot, Renault, Smart, Subaru ja Toyota ovat luvanneet sähköautoja tai ladattavia hybridimalleja markkinoille vuoden 2010 loppuun mennessä, mutta suurilta autonvalmistajilta ei ole nähty vielä yhtään todellista läpimurtoa.

Think City -kaupunkiautojen valmistus on siirtymässä Norjasta Valmetin Uudenkaupungin tehtaaseen.Sähkökäyttöinen Tesla Roadster -urheiluauto oli yksi harvoista messujen katseenvangitsijoista. Vuoden 2008 alusta tuotannossa olleita urheiluautoja on myyty jo noin 1 000 kappaletta eri puolille maailmaa noin 100 000 dollarin verottomasta hinnasta huolimatta. Auto kulkee yhdellä latauksella yli 350 kilometrin matkan ja kiihtyy 0– 100 km/h noin 4  ekunnissa.

Messuilla oli esillä myös toinen sarjavalmistuksessa oleva sähköauto Think City. Reilun kolmen metrin mittainen auto kulkee yhdellä latauksella noin 200 kilometriä. Auton huippunopeudeksi  luvataan 105 km/h. Auton veroton hinta on noin 25 000 euroa, eli pelkästään taloudellisista syistä sen hankintaa ei vielä valitettavasti kannata harkita.

Suomalaisittain Think Cityn ostaminen voisi kuitenkin olla paitsi ympäristöystävällinen, myös isänmaallinen teko, sillä Valmet Automotive ja norjalainen Think Global ovat sopineet City-sähköautojen valmistuksen siirtämisestä Norjasta Uuteenkaupunkiin. Valmet myös omistaa osan yhtiön osakkeista.

Sähköautoja nähty ennenkin

Kari Lilja esitteli vuosimallin 1960 Renault-Henney sähköautoa. ”Teknisesti auto on täysin kunnossa”, Lilja kehui.Messuilla esillä ollut Sähköinsinööriliiton omistama, vuosimallin 1960 Henney Kilowatt oli omiaan muistuttamaan, etteivät sähköautot ole mitenkään uusi keksintö, ja että niitä on yritetty saada markkinoille monesti ennenkin. Vuonna  1960 Henney oli kuitenkinmaailman ainoa sarjavalmisteinen sähköauto.

  – Yllättävää tässä on, että autolla on päässyt lähes 100km/h huippunopeuteen, eikä noin 100 kilometrin toimintasädekään ole juuri muuttunut uusissa autoissa, autoa esitellyt Sähkö & Tele -lehden päätoimittaja Kari Lilja kertoi.

Renault Dauphinen rakenne sopi aikanaan hyvin sähköauton rakennusaihioksi.

 – Takamoottori oli hyvä  korvata General Electricin sähkömoottorilla, ja akkuja saatiin sekä takaosaan moottorin päälle sekä etuosan tavaratilaan. Painojakauma pysyi näin optimaalisena.

Sähköinsinööriliiton omistukseen keräilyharvinaisuus päätyi 1990-luvulla, kun suomalaiset autoharrastajat löysivät auton myynnistä floridalaisen museon pihalta ja ottivat yhteyttä Heikki Silvániin, joka innostui auton hankinnasta. Nykyisin autoa säilytetään ja kunnostetaan Suomen Kääpiöautoyhdistyksen tiloissa Helsingin Kontulassa.

 – Autoa on tehty milloin aktiivisemmin ja milloin hitaammin, mutta nyt tästä ei enää hirveän paljon puutu. Teknisesti auto on täysin kunnossa, mutta joitakin pieniä osia joudutaan vielä etsimään.

Vanhat akut ovat jo vaihtokunnossa, mutta tulevaisuudessa auto on vielä vakaa aikomus saada takaisin liikenteeseen.

Kaksipyöräisetkin sähköistyvät

Messuyleisöllä oli mahdollista päästä kokeilemaan sähköskoottereita lyhyellä testiradalla. Monet kiinalaisten sähköskoottereiden myyjät kehuivat kovasti sähkömoottoreiden hyvää vääntöä ja skoottereiden tästä syystä mainiota kiihtyvyyttä, mutta valitettavasti koeajot eivät antaneet myyntipuheille katetta. Hieman kiireettömämpään menoon ja vaikkapa mökkiteille äänettömät sähköskootterit voisivat olla kuitenkin jo nyt erinomainen valinta.

Tälläkin saralla tulevaisuus lupaa kuitenkin hyvää. Assisting Automation Services Finland Oy:n myyntipäällikkö Juha-Pekka Toivanen esitteli messuilla noin 50 kilometrin käyttösäteeseen yltävää E-max 90s -sähköskootteria. Tätä mallia ei valitettavasti päässyt koeajamaan testiradalle, mutta noin 3 000 euron hintainen saksalaisskootteri vaikutti syystäkin kolme kertaa halvempia kiinalaiskilpailijoitaan laadukkaammalta. Muiden mopojen tapaan 90S:n huippunopeus on rajoitettu 45 kilometriin tunnissa, mutta E-max on myös esitellyt kevytmoottoripyöräksi luokiteltavan isomman sähköskootterin prototyypin, jonka suorituskyvyn pitäisi olla hyvin lähellä vastaavia polttomoottorilla toimivia skoottereita.

 – Minä olen testannut skootterin prototyyppiä Saksassa. Siinä saa oikeasti pidellä kiinni kun kaasukahva on alhaalla, Toivanen kertoi.

Mainittujen ajoneuvojen lisäksi messuilla nähtiin myös esimerkiksi useita Sähköautot- Nyt! -hankkeen ”lähes valmiita” sähköautomuunnoksia ja tyylikkäitä golfkärryjä.