Riittävästi virtaa sähköauton lataukseen

20.11.2014

Sähköauton lataus eroaa huomattavasti tutusta lohkolämmittimen käytöstä. Oleellista on sähköpistokkeen antama teho. Tavallinen pistorasia pystyy tarjoamaan pari kilowattia tehoa, eikä sitä ole suunniteltu sen enempään.


Sähköauto Espoon Nihtisillan ABC:n pikalatauksessa.Sähköautojen akkutekniikan kehittyessä auton latausaika nousee yhä suuremmaksi ongelmaksi. Esimerkiksi pistokehybridi Toyota Prius PHEV:n akku riittää noin 20 kilometrin ajoon, ja latausaika normaalista kotipistokkeesta onkin kohtuulliset pari tuntia. Opel Amperan akuilla pääsee kolme kertaa pidemmälle, mutta latausaikakin on kolminkertainen.

Niin sanottu Mennekes-lataus on vakiintumassa Euroopassa sähköautojen pääasialliseksi latausjärjestelmäksi. Siinä tehoa siirretään kolmessa vaiheessa, joista jokainen on 16 tai 32 ampeeria. Teho vastaa neljää, viittä sähkökiuasta. Teho on sen verran suuri, että latausjärjestelmän käyttö saattaa vaatia kiinteistön vanhan sähkökeskuksen uusimista. Myös kaapeloinnin tulee olla mitoitettu näille tehoille.

Perinteiset lohkolämmitintolpat saattavat sopia hitaaseen lataamiseen. Useita tunteja kestävässä latauksessa vanhat ja muutenkin mahdollisesti ylikuormittuneet johdot saattavat kuumeta vaarallisesti, joten turvallisuussyistä pistorasiat on syytä tarkastuttaa ammattilaisella ennen sähköautojen latauskäytön aloittamista.

Parkkipaikoilla kunnollinen kaapelointi on hyvä lähtökohta autoilun sähköistymiselle. Uusissa kohteissa ja remonttien yhteydessä tulevaisuuteen kannattaa varautua myös mitoittamalla sähkökeskukset sähköauton latausta varten. Kerrostaloyhtiöissä ja suurilla parkkipaikoilla ongelmaksi tulevat suuret lataustehot, jos yhtäaikaisia latauksia on paljon. Tällöin autoja pitää ladata vuorotellen tai pienemmillä tehoilla, sillä nykyiset liittymät eivät pysty tarjoamaan kymmenille tai sadoille autoille yhtäaikaisesti kymmenien kilowattien tehoa.

Suuremmat tehot kasvattavat riskejä

Sähköautojen latausvirrat tuovat tavallisen ihmisen käsiin liittimiä ja sähkötehoja, jotka normaalisti ovat olleet vain sähköalan ammattilaisten ulottuvilla. Niinpä käytön turvallisuuteen täytyy kiinnittää erityistä huomiota. Jatkojohtoja ei tule käyttää, sillä pitkään jatkuva täyden tehon lataus voi vähitellen sulattaa kaapeleita ja liitäntöjä.

Sähköautojen lataustolppia valmistavan Enston myyntipäällikkö Mikko Rämö muistuttaa, että liittimet tulee pitää puhtaana, hajonneet liittimet pitää vaihtaa uusiin ja vikavirtasuojus kannattaa testata säännöllisesti.

– Suuren lataustehon takia liittimiin tuodaan myös hieman älyä. Latausasema ei esimerkiksi kytke sähkövirtaa päälle ennen kuin latausasema ja auto ovat yhdessä todenneet, että liitin on kunnolla kiinni ja vastassa on sähköauto. Niinpä irtonainen sähköauton latauspistoke on varsin vaaraton kapistus, Rämö kertoo.

Tulevaisuudessa älyn määrä kasvaa. Horisontissa siintää mahdollisuus siirtää sähköä myös autosta taloon, eli käyttää auton akkua sähkön välivarastointiin. Tällainen tarve saattaa syntyä jos vaikkapa aurinkopaneeleja käytetään runsaasti paikalliseen sähköntuotantoon. Muutos olisi osa älykäs sähköverkko -ajattelua, jossa sähköverkkoon kytkettyjä laitteita voidaan ohjata älykkäästi käytössä olevan kapasiteetin mukaan.

Ympäristöystävällistä mukavuutta

Sähköala-lehden päätoimittaja Olli-Heikki Kyllönen sai vajaa vuosi sitten käyttöönsä uuden Mitsubishi Outlander PHEV:n. Ladattava hybridi yhdistää sähkö- ja polttomoottoriautojen parhaat puolet järkevällä ja ympäristöystävällisellä tavalla. Auton pitkän käyttösäteen takaava polttomoottori toimii sekä akkuja lataavana generaattorina että voimansiirtoon kytkeytyvänä lisävoimanlähteenä.

Nelivetoisessa autossa on 60 kW sähkömoottori sekä etu- että taka-akselilla. Normaaliajossa kaksilitrainen bensiinimoottori toimii pelkästään akkuja lataavana generaattorina, mutta voimakkaammissa kiihdytyksissä moottori kytkeytyy voimansiirtoon lisätehon antamiseksi. Moottoreiden yhteensä 209 kilowatin teho riittää hyvin muun liikenteen vauhdissa pysymiseen.

Hybridin suhteellisten pienten akkujen antama toimintasäde on parhaimmillaan 52 kilometriä. Talvella tästä jäädään selvästi, mutta reilun parikymmenkin kilometrin sähköajo riittää työmatkan taittamiseen. Tämän jälkeen matka jatkuu täysin nykimättä polttomoottorin käynnistyessä lataamaan akkuja. Kyllösen mukaan pakkasilla polttomoottori käynnistyy herkästi myös auton lämmittämiseksi.

– Pakkasilla auto lämpiää nopeasti, mutta vastaavasti talvella bensaa kuluu kaupunkiajossa auton päivittäisestä latauksesta huolimatta noin 4 litraa sadalla, Kyllönen kertoo.

Leppävaaran Sähkötalossa päätoimittajan sähköauton tuloon valmistauduttiin hyvissä ajoin rakennuttamalla talon parkkihalliin oma latauspiste autolle. Samalla latauspisteet rakennettiin myös kahdelle pihan vieraspaikoista.