Sähköautot tulevat

5.6.2009

Lähivuosina markkinoille odotetaan lukuisia sähköautoja ja ladattavia hybridejä myös monilta suurilta autonvalmistajilta. 

Sähkökäyttöisen Fiatin liikkeellelähtö tapahtuu täysin äänettömästi. Vielä parinkymmenen kilometrin tuntinopeuteen saakka liikkuminen tuntuu tapahtuvan kuin itsestään, mutta tämän jälkeen sisälle kantautuvat rengasäänet ja tuulen suhina palauttavat tunnelman nopeasti arkiseksi.

Puoliautomaattista vaihteistoa lukuun ottamatta italialaisen Micro-Vettin sähköautoksi rakentaman, 30 kilowatin sähkömoottorilla varustetun Fiat Doblon suorituskyky tai muut ominaisuudet eivät juurikaan poikkea vastaavasta bensamallista. Fortumin omistama auto on ollut loppukevään ajan vantaalaisen taksiautoilijan Seppo Rosvallin koekäytössä.

– Vielä kuukausi sitten suurin piirtein kukaan ei olisi uskonut, että sähköautoa voisi oikeasti käyttää pääkaupunkiseudulla taksiliikenteessä, mutta tämä sujuu ilman mitään ongelmia, Rosvall kertoo.

Täydellä latauksella virta riittää 160 kilometrin ajoon, mutta tolpalla odotellessa voi ”tankata” lisää virtaa. Tätä varten Rosvallin vakiotolpalle Helsinki-Vantaan lentoasemalle rakennettiin oma latauspistoke. Akun lataus täyteen kestää 3–4 tuntia, mutta välissä minuutin lataus tuo suurin piirtein kilometrin verran lisää ajomatkaa. Fortumin Italiasta ostaman Fiat Doblon hinta on veroineen yli 60 000 euroa, mutta toisaalta sadan kilometrin matka taittuu vajaalla kolmella eurolla sähköä.


Lukuisia sähköautomalleja odotetaan pian markkinoille

Lukuisat autonvalmistajat ovat ilmoittaneet tuovansa lähiaikoina markkinoille sähköautoja tai ladattavia hybridejä. Esimerkiksi Chevrolet, Honda, Mini, Mitsubishi, Nissan, Smart, Subaru, Toyota ja Volkswagen ovat kertoneet julkisuudessa suunnitelmistaan. Tyypillisesti sähköautojen prototyyppien on ilmoitettu saavuttaneen testiajoissa 150–200 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.

Lisäksi markkinoilla toimii jo nyt lukuisia pieniä sähköautonvalmistajia. Yksi menestystarinoista on yhdysvaltalaisen Tesla Motorsin valmistama, viime vuonna markkinoille tullut kaksipaikkainen Roadster, joka kiihtyy 0–100 km/h neljässä sekunnissa ja kulkee yhdellä latauksella peräti 356 kilometrin matkan.

Vaikka akkuteknologia kehittyy nopeasti, asettaa rajallinen käyttösäde vielä omat rajoitteensa sähköautoilun mahdollisuuksille. Sähkö- ja polttomoottorin yhdistävillä ladattavilla hybrideillä ongelmaa ei kuitenkaan ole.


Maailman hienoimmat sähköautot valmistetaan Suomessa

Suomalaisittain ylivoimaisesti kiinnostavin, ja myös maailman mittakaavassa erittäin merkittävä hanke on Fisker Karma -sähköhybridien valmistuksen aloittaminen Uudessakaupungissa vuonna 2010. Uudenkaupungin autotehdas valikoitui auton valmistuspaikaksi maailmanlaajuisen haun jälkeen

Fisker Karma. Kuva Fisker AutomotiveTuttuun tapaansa Valmet Automotive ei juuri hiiskahda asiakkaansa hankkeen etenemisestä, mutta ensimmäisten Fiskereiden pitäisi rullata tehtaan porteista ulos tulevan vuoden aikana.

Fisker Karma on neliovinen, sähköverkosta ladattava urheilullinen sarjahybridi. Autossa on kaksi 150 kilowatin tehoista sähkömoottoria, joille syötetään tarvittaessa virtaa 2-litraisella, turboahdetulla moottorilla, tai tarkemmin sanottuna polttomoottori-generaattorilla, sillä polttomoottoria käytetään ainoastaan akkujen lataukseen. Akuista saatavalla virralla Fiskerin luvataan kiihtyvän 0–100 km/h hieman yli 7 sekunnissa, mutta aggregaatin avustuksella ajan luvataan tippuvan tasan 6 sekuntiin.

Litiumioniakkujen virran luvataan riittävän 80 kilometrin ajoon, minkä jälkeen tarvitaan joko latausta tai bensiiniä. Aurinkoisena päivänä matka voi jatkua hieman pidemmälle, sillä virtaa saadaan myös auton katolle sijoitetusta aurinkopaneelista. Fiskerin, kuten kaikkien hybridiautojen etuna kuitenkin on, ettei matkanteko pysähdy akkujen virran loppumiseen.

Fiskerin mukaan auton 22,6 kilowattitunnin akut voi ladata mistä hyvänsä 110, 220 tai 240 voltin pistorasiasta. Latausaikoja tehdas ei kerro, mutta 22,6 kilowattitunnin akun huipputehoksi ilmoitetaan 200 kW (500 A/400 V).

Yhtiön kotisivujen mukaan Fiskerin tuotekehityskeskuksessa Michiganissa työskentelee tällä hetkellä noin 200 insinööriä ja suunnittelijaa. Hanketta rahoittaa esimerkiksi Qatarin valtion investointirahasto.


Teekkarit, insinöörit ja alan harrastajat sähköautojen kimpussa

Tällä hetkellä Suomessa on rekisterissä noin sata sähköautoksi laskettavaa ajoneuvoa. Joukossa on esimerkiksi joitakin kappaleita Fortumin, eli silloisen Imatran Voiman, 1980-luvulla postille sähköautoiksi muuntamia Subaru Elcat -minipakettiautoja.

Uudenkaupungin lisäksi sähköautoja kehitetään Suomessa tällä hetkellä ainakin, tai esimerkiksi tuusulalaisessa Finnish Electric Vehicle Tecnologies Oy:ssä, Metropolia-ammattikorkeakoulun autolaboratoriossa sekä Hausjärvellä, missä joukko Sähköautot Nyt! -yhteisön aktiiveja on päättänyt muuttaa itse Toyota Corolloja litium-akuista virtansa saaviksi sähköautoiksi.

Jukka Anttonen ja Matias Mäenpää. Kuva Mikko ArvinenHankkeeseen on lähtenyt muukaan myös joukko Otaniemen teekkareita. Jukka Anttonen, Matias Mäenpää ja kumppanit esittelivät Helsingissä vapun alla Sähköautot – Nyt! -hankkeen rinnakkaisprojektia, jota myös Fortum on lähtenyt tukemaan.

Kamppiin yleisön ihmeteltäväksi tuodusta Corollasta ei puuttunut enää kuin moottori, mutta Anttosen mukaan auto olisi tarkoitus saada ajokuntoon tulevaan syksyyn mennessä.

– Periaatteessa meille kävisi mikä tahansa sähkömoottori, mutta tavallisella ilmajäähdytteisellä sähkömoottorilla voisi ajella vain aurinkoisina päivinä. Paitsi että moottori pitäisi suojata kuralta ja kosteudelta, pitäisi sille järjestää myös jäähdytys.

Anttosen mukaan teekkarit ovat pohtineet, että jos suuret nimeltä mainitsemattomat sähkölaitevalmistajat – kuten ABB – eivät mene lähiaikoina konkurssiin, luulisi sopivan moottorin löytyvän kuitenkin suhteellisen helposti. Sähköautojen yleistymisen Anttonen uskoo olevan enää autonvalmistajien tahdosta kiinni.

– Ei sähköautojen rakentamisen pitäisi ihan rakettitiedettä olla, mutta joitakin rattaita on voideltu hyvillä öljyillä. On meilläkin käytössä oma hinnasto, eli 50 000 eurolla me teemme autosta kuin autosta sähköauton, mutta jos joku sitten maksaa meille viisisataa tuhatta, niin sitten me lopetetaan niiden tekeminen, Anttonen sanoo.

Sähköautojen lataukseen, ja erityisesti pikalataukseen, ollaan parhaillaan suunnittelemassa standardointia. Kirjaimellisesti vielä pidemmälle voitaisiin päästä, mikäli myös akkujen nopean vaihtamisen mahdollistava akkustandardi onnistuttaisiin jonakin päivänä kehittämään. Esimerkiksi tuulivoima voisi sopia erinomaisesti sähköautojen vaihdettavien akkujen lataamiseen.

Sähköautojen lataus avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia

Kysymyksiä ja vastauksia sähköautojen lataamisesta