Todellinen vaihtoehto

14.1.2015

Nissanin uuden sähköpakettiauton 170 kilometrin käyttösäde riittää jo varsin hyvin päivittäiseen kaupunkipyöritykseen. Suorituskyvyltään tai tavaratilan kooltaan auto ei häviä vastaavalle diesel-mallille.

Nissan saattaa uhata pian Elcatin asemaa Suomen suosituinpana sähköpakettiautona. Viime vuonna pääasiassa 1990-luvulla valmistettuja Elcateja oli rekisterissä vielä 62 kappaletta.

Nissanin kompaktin e-NV200-sähköpakettiauton valmistus alkoi Nissanin Barcelonan tehtaalla viime kesänä. Teknisesti auto perustuu Leaf-sähköauton uuteen versioon. Auton 80 kW:n ACsynkronimoottori tarjoaa 254 Nm:n väännön, mikä riittää takaamaan autolle riittävän suorituskyvyn myös kuormattuna.

Ilman kuormaa täyskiihdytys paikalta lähdettäessä saa renkaat vinkaisemaan iloisesti ja luistoneston varoitusvalon vilkkumaan, eivätkä menohalut hyydy myöskään nopeuden kasvaessa. Portaattoman vaihteiston ansiosta kiihtyvyys on tasaista. ”Kaasun” annostelu tapahtuu ilman mitään viivettä.

Pakettiautojen suurimpaan sallittuun 100 km/h nopeuteen Nissan kiihtyy tehtaan mukaan puoliksi kuormattuna 14 sekunnissa, mutta tyhjänä auto tuntuu selvästi tätä ripeämmältä.

Auton huippunopeudeksi ilmoitetaan 120 km/h täydellä kuormalla, mutta tyhjänä auto ”kulkisi todennäköisesti” noin 145 km/h. Sähköpakettiautoksi luvut ovat – uskaltanee sanoa – ennen näkemättömiä.

Akut pitävät hyvin pintansa

Latausyksikkö, vaihtosuuntaaja ja moottori on yhdistetty samaan pakettiin.Pakettiauton Leafia sata kiloa suurempi, reilu 1 600 kilon omapaino ja korkeampi ilmanvastuskerroin pudottavat Leafille luvatun 199 kilometrin käyttösäteen 170 kilometriin, mutta tälläkin lukemalla pärjää käytännössä jo varsin mukavasti päivittäisessä kaupunkiajossa.

Jatkuvat kiihdytykset näkyvät luonnollisesti käyttösäteessä, mutta koeajolenkillä akut pitivät hyvin pintansa myös raskaammin kuormitettuna. Talvella sähkövastuksilla toteutetun lämmityslaitteen käyttö vie veronsa käyttösäteestä, mutta autoon saa ajastimella ja kaukosäätimellä varustetun, verkkovirralla toimivan sisätilanlämmittimen, millä auto kannattaa lämmittää pakkasilla ennen ajoa.

Ajossa e-NV200 kantaa mukavasti kohtalaisen tukevat kilonsa, ja meno tuntuu vakaalta myös hieman vauhdikkaammassa ajossa. Tavaratilan lattian alle sijoitettujen 24 kWh/360 V litiumioniakkujenansiosta auton painopiste on tavallisia pakettiautoja alempana. Tavaratilan koko on sama 4,2 kuutiota kuin vastaavassa diesel-mallissa. Auton kantavuus on yhteensä 634 kiloa.

 
Vinkuu ja piipittää

Kiihdytyksissä sähkömoottorista kuuluu hienoista vinkunaa, mutta ääni ei ole mitenkään häiritsevä, lähinnä se muistaa, millä ollaan liikenteessä. Hiljaisimmissa nopeuksissa autoa voi sanoa lähestulkoon äänettömäksi. Tästä syystä auto on varustettu myös peruutusvaroittimella, minkä saa tosin kytkettyä myös pois päältä jos kovaääninen piipitys häiritsee.

Vakiovarusteisen automaattivaihteiston yhteydessä peruutusvaroittimen ärsyttävä ominaisuus on, että se ehtii piipata kovaäänisesti aina kun vaihdekeppi siirretään pysäköintiasennosta peruutusvaihteen kautta ajoon, vaikka autolla olisi lähdössä suoraan eteenpäinkin.

Vaihteensiirron B-asento tehostaa huomattavasti moottorijarrutusta aloittamalla akkujen regeneratiivisen latauksen heti kun jalan nostaa kaasupolkimelta.Ajoasetuksista on valittavissa tavallinen D- eli drive-asento millä auto rullaa tasaisesti eteenpäin kun jalan nostaa sähköpolkimelta sekä B, mikä tehostaa huomattavasti moottorijarrutusta aloittamalla akkujen regeneratiivisen latauksen heti kun jalan nostaa kaasupolkimelta.

Normaaliajossa tämä tekee etenemisestä varsin kulmikasta, mutta moottorijarrutusta on mukava käyttää pelkästään vaihdevivusta heittämällä vaihde kevyesti D:ltä B:lle, jolloin jarrupoljinta ei tarvitse kevyissä jarrutuksissa painaa lainkaan. Tällöin kannattaa vilkaista kuitenkin ensiksi taustapeileihin, sillä vauhdin suhteellisen nopeasta hidastumisesta huolimatta tehostettu moottorijarrutus ei sytytä jarruvaloja.

 
Tukea leasingiin ja latauspisteeseen

Jos auton saa 32 ampeerin keskinopeaan lataukseen pysähdysten ajaksi, saa käyttösäteen helposti kaksinkertaistettua päivän aikana. Auton kojelaudalla latauksen aikana vilkkuvat ledivalot kertovat kätevästi akkujen varaustilan.Jos sähköautolla haluaa liikkua vaivattomasti joka päivä, kannattaa autolle asentaa omalle parkkipaikalla keskinopea 32 ampeerin/400 voltin latauspiste, millä Nissanin akut saa ladattua täyteen neljässä tunnissa. Sähköalan yrityksille homma sopii mainiosti latauspisteen asennuksen harjoitteluun ja omaksi referenssiksi.

Nissanin sähköpakettiautojen verolliset kokonaishinnat alkavat 33 200 eurosta. Yritykset voivat hakea auton leasingmaksun pääomaosuuteen 30 % tukea, sillä e-NV200 on hyväksytty Työ- ja elinkeinoministeriön/Tekesin energiatuen piiriin. Tekesin energiatukea voi hakea myös yrityksen omaan käyttöön tulevan latauspisteen rakentamiseen.