Hybridi-tv tarjoaa uudenlaisen katselukokemuksen

5.9.2018

Digita lanseerasi HybridiTV:ksi nimetyn vuorovaikutteisen television vuonna 2013. Perinteisen television ja internetin yhdistävä hybridi-tv on tällä hetkellä käytettävissä Digitan antenni-tv -verkossa ja Telian kaapeli-TV-verkossa.

Hybridi-tv:n käyttäjiä on tällä hetkellä reilut 300 000 ja määrä kasvaa koko ajan. Hybridi-tv:n videosisältöjen katselu edellyttää uudehkoa älytelevisiota, joka on kytketty laajakaistaverkkoon. Hybridi-tv -palvelut toimivat Suomessa useimmissa vuonna 2014 ja sen jälkeen myyntiin tulleissa älytelevisioissa. Samsung on ottanut Suomessa hybridiominaisuuden mukaan vuoden 2018 malleihin.

Mikä sitten erottaa hybridi-tv:n älytelevisiosta? Hybridi-tv -sisällöt tarjotaan osana televisiokanavia, toisin kuin älytelevisiosovellukset. Tämä on merkittävä ero, sillä näin mahdollistuu erilaisten palvelujen, kuten äänestysten tuominen suoraan ohjelmien yhteyteen. Äänestysmahdollisuus on osoittautunut suosituksi palveluksi erityyppisten musiikkiohjelmien yhteydessä, kun tv-katsojat ovat voineet äänestää suosikkiaan muuan muassa Idolsissa ja The Voice of Finlandissa.

Hybridi-tv:ssä on ohjelmakohtaisten palvelujen lisäksi saatavilla yhden napin painalluksella myös osa Yle Areenan palveluista sekä Nelonen Median Ruutu-palvelu ja MTV3:n Katsomo-palvelu. Ruutu-palvelu tarjoaa myös mahdollisuuden aloittaa ohjelman katsominen alusta.

 
Vuorovaikutteiset mainokset aktivoivat katsojia

Hybridi-tv mahdollistaa myös vuorovaikutteisen mainonnan, jota Digita on testannut R-Kioskin ja Sanoman kanssa. Tv-mainonnan teho on hyvä lineaarisessa televisiossa palveluiden tunnettuuden lisääjänä, mutta myös taktisen mainonnan osalta.

Digitan testien perusteella tv-mainontaan lisätyllä vuorovaikutteisuudella käyttäjien klikkaukset ovat nettimainontaa reilusti korkeammalla tasolla, sillä 1-4 prosenttia katsojista on reagoinut tv-mainosbanneriin.

Hybridi-tv -palvelut ovat nettisivuja

Hybridi-tv -palvelut ovat periaatteessa televisiolaitetta varten muokattuja nettisivuja, joita televisio avaa televisiokanavan sisällön mukana tulevien ohjeiden ja kaukosäätimen nappien painallusten mukaisesti. Tästä on käyttäjälle se hyöty, että toisin kuin äly-tv:n muistissa olevat sovellukset, hybridi-tv -palvelut päivittyvät palveluntarjoajan toimesta ja pysyvät siten ajan tasalla.

Koska kyse on nettisivuista, täytyy televisio olla kytkettynä nettiin. Periaatteessa mikä tahansa laajakaistayhteys riittää siihen, että yksinkertaisimmat sivut, esimerkiksi ruudulla näkyvä valikko, aukeavat. Jos sen sijaan haluaa katsoa videoita esimerkiksi Areenasta, tulisi nettiyhteyden olla ainakin 2 Mbit/s. Nyrkkisääntö on, että jos nettiyhteydellä voi katsoa hyvälaatuisia videoita tietokoneella, niin silloin sillä voi katsoa myös videoita hybridi-tv:n kautta.

Hybridi-tv 2.0 tulee 2020-luvulla

Vaikka hybridi-tv on vasta nyt tulossa laajempaan käyttöön Suomessa, on se teknologiana ehtinyt jo toiseen vaiheeseensa. Ennen vuotta 2015 myydyt hybridi-tv:n 1.0-version laitteet eivät osaa toistaa monien hybridi-tv-palveluiden edellyttämiä videoformaatteja, minkä takia Areenan, Katsomon ja Ruudun sisällöt eivät välttämättä näy niissä. Tällaisia laitteita on vajaa 10 prosenttia nykyisin käytössä olevista hybridi-tv-laitteista.

Suomessa testatut laitteet tunnistat näistä merkinnöistä.

Uudemmat 1.5-version laitteet tukevat videoformaatteja jo hyvin ja niissä kanavien palvelut toimivat pääosin hyvin. Jos uutta televisiota ostaessaan haluaa varmistua siitä, että kaikki nykyisin ja lähitulevaisuudessa tarjolla olevat hybridi-tv -palvelut toimivat, kannattaa valita Antenna Ready Smart HD-merkinnällä varustettu televisio. Näissä televisioissa on testattu, että kaikki palvelut varmasti toimivat.

Hybriditelevision kehitys ei pysähdy tähän, vaan se kehittyy jatkossakin. Seuraavan sukupolven standardi on jo valmis, mutta sen tuomia palveluita voitaneen odottaa vasta 2020-luvulla. Se myötä hybridi-tv muun muassa yhdistää televisioon saumattomasti myös kännykän ja tabletin ruudut. On todennäköistä, että tulevaisuudessa suuri osa viihde- ja urheiluohjelmista sisältää jonkinlaisia hybridi-tv-palveluita. Niiden käyttö ei ole pakollista, mutta ohjelman sisällöstä saattaa jäädä jotain merkittävää puuttumaan ilman hybridi-tv:n tuomaa lisäsisältöä tai vuorovaikutteisuutta.

 
Palvelut toimivat Digitan verkossa

Suomessa Digita on toiminut aktiivisesti tuomalla hybridi-tv -alustan käyttöön kaikilla lähettämillään vapaasti katsottavilla kanavilla. Alustan päälle kanavat voivat tuoda muun muassa edellä mainittuja palveluita. Digita vastaa hybridi-tv -alustan tietoturvasta sekä -suojasta ja tv-kanavat vastaavat näistä asioista tarjoamiensa palveluiden osalta. Hybridi-tv -ympäristön toimijat ovat luotettavia, eikä katsojalla ei ole missään vaiheessa sitä vaaraa, että tuntematon netin toimija uhkaisi hänen tietosuojaansa.

Digitalla on ollut myös aktiivinen rooli palveluiden tuomisessa käyttäjien ulottuville. Digita on kehittänyt muun muassa suosituksi tulleen äänestyspalvelun. Digita on edesauttanut myös laitevalmistajien ja kanavien sekä ohjelmistotoimittajien yhteistyötä järjestämällä vuosittaisen kansainvälisen HbbTV Plugfest -tilaisuuden, jossa uusia palvelukonsepteja testataan uusilla televisioilla. Näin uudet televisiot voivat helpommin saada Antenna Ready Smart HD -leiman heti markkinoille tullessaan. Suomessa testatut laitteet löydät sivulta www.testatutlaitteet.fi.

 

 

Lista Suomessa myynnissä olevista hybridivastaanottimista