Langattomuus yleistyy ledien ohjausjärjestelmissä

8.11.2018

Rastilan metroaseman vanhat loisteputket vaihdettiin alkukesästä uusiin älykkäisiin ledivaloputkiin. Valoja ohjataan langattomasti valon ja matkustajien määrän mukaan.

 
Itä-Helsingin Rastilan metroaseman valaistusremontista vastanneen, pääkaupunkiseudulla parikymmentä henkeä työllistävän Sähköpartio oy:n toimitusjohtaja Janne Paleniuksen mukaan energiaa säästävät ja pitkäikäiset lediputket ovat korvanneet tavalliset loisteputket jo lähes täysin. Rastilaan asennettujen Ledvancen lediputkien erikoisuutena on lamppujen sisään rakennetut radiopiirit, joiden avulla valaistusta ohjataan langattomasti liiketunnistimien, valon määrän tunnistavien sensoreiden ja ennalta ohjelmoitujen valaistusohjelmien mukaan.

– Näin tässä ei tarvitse tehdä lainkaan ylimääräistä johdotusta. Ainakin meille tämä on aivan uusi järjestelmä, Palenius kertoo.

Valot menevät päälle, mikäli asemalla on asiakkaita ja ympäristö on tarpeeksi hämärä. Muuten valot palavat vain 20 prosentin valovirralla. Lediputket on asennettu kuuteen liiketunnistimien ohjaamaan ryhmään. Helsingin metroliikenteestä vastaavan Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen projektipäällikkö Anssi Pietilän mukaan tavoitteena on, etteivät matkustajat kiinnittäisi lainkaan huomiota ledien vaiheittaiseen himmenemiseen.

– Jos asiakas näkee, että valaistus on himmentynyt, hän voisi olla ihmeissään. Himmenemistä ei kuitenkaan tapahdu, jos sensorit tunnistavat, että tilassa on joku, Pietilä kertoo.

Rastilan metroaseman loisteputkien vaihtotyö oli viikon urakka kahdelle Sähköpartion asentajalle. Työssä eniten aikaa kului vanhojen valaisinkupujen puhdistukseen. Kokonaan uusilla valaisimmilla lopputulos olisi saatu vielä kirkkaammaksi, mutta tämä olisi lisännyt urakan kustannuksia huomattavasti.


Kiia Einola, teksti

Mikko Arvinen, kuvat