Laihon Sähkö otti käyttöön langattoman toiminnanohjausjärjestelmän

22.9.2009

Laihon Sähkössä luotetaan uusimpaan tekniikkaan ja henkilökunnan koulutukseen. Hyvät, pitkäaikaiset asiakassuhteet ovat onnistumisen edellytys. 

Laihon Sähkö ja Suomen Sähköhuollon pääkaupunkiseudun huoltoasentajat ovat ottamassa käyttöön Visman uutta, langatonta 4Field-työnohjausjärjestelmää. Jatkossa kaikki kentällä tehtävät tuntityöt ja kohteisiin menevät tarvikkeet tullaan kirjaamaan suoraan toiminnanohjausjärjestelmään asentajien mukaan annettavilla minikannettavilla.

Toimitusjohtaja Ismo Ilolan ja työnjohtaja Timo Heikkilän mukaan järjestelmän käyttöönotolla saavutetaan monia etuja.

– Me voimme jakaa töitä huoltoasentajien alueiden kesken ja hallinnoida kenttää paremmin. Samalla laskutus saadaan yksinkertaisemmaksi ja toimistolla säästyy aikaa, kun kaikki tiedot päivittyvät reaaliaikaisesti tietokantoihin, Heikkilä kertoo.

– Tämä nopeuttaa selvästi tiedonkulkua ja vähentää työmäärää. Ohjelman käyttö on niin helppoa ja yksinkertaista, ettei sen pitäisi tuottaa mitään ongelmia myöskään työmaaympäristössä, Ilola lisää.

   

Samalla kaikki työt tulevat kirjattua varmasti ylös ja tarviketiedot pysyvät tallessa.

– Paperilaput saattavat monesti hävitä ja on työvihkoja mennyt pesukoneeseenkin työhaalarin taskussa, Heikkilä nauraa.

Oman toiminnan tehostumisen lisäksi myös asiakkaille pystytään tarjoamaan entistä parempaa palvelua.

– Asiakkaillemme tulee mahdollisuus päästä järjestelmään tarkistamaan, missä vaiheessa heidän tilaamansa työt etenevät ja jopa tekemään tilauksia suoraan tietokantaan.

Visman ohjelmistojen eri versiot ovat olleet Laihon Sähkön käytössä 1980-luvulta lähtien, joten niiden käyttö on tullut jo erittäin tutuksi. Visman L7-toiminnanohjausjärjestelmään integroidun mobiilijärjestelmän käyttöönotosta keskusteltiin myös asentajien kanssa, eikä kellään ollut mitään uuden järjestelmän käyttöönottoa vastaan. Esimerkiksi pitkien tarvikelistojen kirjaaminen työvihkoon ei ole niin erityisen mukavaa puuhaa, etteikö tätä suostuttaisi tekemään koneellakin.

– Me olemme pyrkineet kouluttamaan niin työnjohtoa kuin asentajiakin niin, että heillä olisi alan viimeisimmät tiedot ja välineet käytettävissään, Ismo Ilola kertoo.

– Ei mobiilijärjestelmää aivan kaupan päälle saa, mutta järjestelmän hankinnasta tulevat kustannukset ovat oikealla tasolla suhteessa siitä saatavaan hyötyyn.

 

Lisää aiheesta:

Oikean ohjelmiston valinta ratkaisee liiketoimintaprosessin tehokkuuden

Miniläppärit asentajien mukaan työmaille?

ISS:n aluepäällikkö: ”Mobiilijärjestelmä on tehostanut työskentelyä"

Visma Mobile -langattomat ratkaisut