Miten asiakkaat löytävät yrityksen sivuille?

20.12.2008

Jos kaivattujen tietojen löytyminen netistä tuntuu usein vaikealta, ovat internet-markkinoijat vielä suuremman haasteen edessä: kuinka saada potentiaaliset asiakkaat löytämään yrityksen omille sivuille?

Pienemmillä paikkakunnilla toimivien yritysten on suhteellisen helppo saada hakukoneet löytämään yritykset sivut niin sanotun hakukoneoptimoinnin avulla. Jos sivuilla olevassa tekstissä ja ennen kaikkea otsikoissa toistaa usein toivottuja hakusanoja, kuten vaikkapa ”sähköliike” ja ”Kiuruvesi”, nostavat hakukoneet näillä hakusanoilla haettavat sivut sitä korkeammalle hakutuloksissa, mitä suositumpia sivut ovat, ja tietenkin mitä vähemmän muita sivuja on, millä samat hakusanat toistuvat.

Mitä laajemmista markkinoista puhutaan, sitä vaikeampi sivuja on saada nousemaan esille kilpailijoiden tarjonnan joukosta. Suomessa hakukonemarkkinointi on vielä suhteellisen lapsenkengissä, joten näkyvyyttä voi saada vielä suhteellisen edullisesti ja yksinkertaisesti esimerkiksi Googlen hakutulosten yhteyteen myytävillä mainoslinkeillä, mutta kilpailu internetnäkyvyydestä kiihtyy huimaa vauhtia myös suomenkielisillä sivuilla.

Petrus Pennanen. Kuva Mikko Arvinen.Digitaalisen markkinoinnin DiViA-seminaarissa Helsingin kauppakorkeakoululla lokakuun lopulla puhuneen, automaattiseen mainonnan kohdentamiseen erikoistuneen Leiki Oy:n toimitusjohtajan, tohtori Petrus Pennasen mukaan online-markkinointia pystytään kohdentamaan jatkuvasti paremmin valituille kohderyhmille.

Esimerkiksi Google kohdistaa mainokset pääasiassa suhteellisen yksinkertaisella logiikalla hakusanojen mukaan. Jos kirjoittaa hakusanaksi ”lenkkitossut”, saa hakutulosten viereen linkin kansainvälisen urheilujalkinevalmistajan tuotteita myyvän yrityksen sivuille, mutta hakusanalla ”maraton” lenkkarimainoksia ei enää tulekaan näkyviin.

Pennasen mukaan tämänkaltaisen asian jääminen mainostajalta huomaamatta on tulevaisuudessa selvästi nykyistä epätodennäköisempää. Sen sijaan, että hakujen yhteyteen nousevat mainokset löytäisivät tiensä käyttäjien koneille pelkästään yksittäisten hakusanojen perusteella, alkavat mainosohjelmat käydä jatkuvasti laajemmalla skaalalla läpi sivustojen sisältöjä.

– Esimerkiksi meidän tuotteemme ytimessä on yli 70 tuhannen käsitteen hierarkia eli ontologia, joka yhdistää esimerkiksi tekstistä löytyvät henkilöiden nimet oikeisiin asiayhteyksiin, muodostaen hyvin kattavan ja yksityiskohtaisen kuvan sisältöön liittyvistä aiheista. Näin kone pystyy yhdistämään mainokset artikkeleihin, joissa puhutaan samoista asioista, vaikka samoja sanoja ei käytettäisi lainkaan, Pennanen kertoo.

Ohjelmat eivät rajoitu pelkästään aihesanoihin ja näiden synonyymeihin, vaan esimerkiksi hakuhistorioiden aihepiirien avulla pyritään päättelemään, minkä kaltaisista tuotteista nettisurfailija saattaisi olla kiinnostunut.

Pennasen mukaan mainososumien ”personointi” palvelee myös kuluttajan etua: sen sijaan, että näytölle noususi täysin epäkiinnostavia ilmoituksia, voi kuluttuja saada jatkossa selvästi nykyistä helpommin itseään aidosti kiinnostavaa informaatioita eri tuotteista ja aihepiireistä.

Samalla yksittäisten tuotteiden markkinointi helpottuu. Jos kokonaisen tuotekatalogin tuotteille pystytään löytämään automaattisesti sopiva ”markkinointikonteksti”, pystytään kuluttajille valikoimaan juuri heidän kiinnostuksensa mukaan kohdennettuja tuotteita jopa tuhansien yksittäisten tuotteiden joukosta sen sijaan, että markkinoitaisiin kaikille esimerkiksi uutta tuotekuvastoa.

Ennen verkkomarkkinointikampanjan aloittamista kannattaa varmistaa, että näyttelytila, eli yrityksen kotisivut ovat riittävän toimivassa ja houkuttelevassa kunnossa. Satunnaisista kävijöistä ei ole iloa, ellei sivuilla viihdytä kirjaimellisesti puolta sekuntia pidempään.