"Elektroniikka ei enää kiinnosta nuoria"

7.1.2010

Bebek Electronicin toimitus- johtaja Resit Bebek pahoittelee, etteivät ”MP3- ja internet-sukupolven nuoret” ole enää kiinnostuneita elektroniikasta.Elektroniikkalaitteiden korjaus ja rakentaminen on katoavaa kansanperinnettä.

Moni tätäkin lehteä lukevista sähköalan ammattilaisista sai ensikosketuksensa sähköasennuksiin vanhojen stereoiden, videoiden, kaiuttimien tai ehkäpä jopa elektronisten asennussarjojen kimpussa.

Vielä 1990-luvun alussa elektroniikkaharrastajia ja vaikkapa kaiutinrakentajia löytyi enemmänkin, mutta elektroniikkatarvikkeiden myyntiin erikoistuneen Bebek Electronicin toimitusjohtaja Resit Bebekin mukaan suuret kaiuttimetkaan eivät enää kiinnosta nuoria entiseen malliin.

– Nyt kaikilla on vain MP3-soittimet ja kuulokkeet korvilla. Entistä jumputustakaan ei enää kaivata. Esimerkiksi vanhan videonauhurin hajoaminen tarjosi aikakaan monelle nuorelle hyvän ja suhteellisen turvallisen tavan päästä tutustumaan sähkömekaniikkaan, mutta nykyisin vaikkapa tallentavan digiboksin kuoria on yleensä turha lähteä avaamaan. Teknologian kehitys menee viihde- elektroniikassa myös niin nopeasti eteenpäin, että rikkoutuneen laitteelle ostetaan saman tien uusi, eikä korjausta edes harkita.

– Laitteissa ei ole enää mekaniikkaa, vaan pelkästään muistipiirejä. Niitä ei pysty enää huoltaman tavallisilla työkaluilla. Kaukoidästä tulee myös niin halpaa tavaraa, ettei laitteiden korjaustyö myöskään enää kannata, Bebek pahoittelee.

Bebekin arvion mukaan liikkeen asiakkaista noin 99 % on miehiä. Vaikka joukkoon mahtuu myös nuoria, on asiakaskunnan ikääntyminen jo selvästi havaittavissa. Elektroniikka- alan harrastajia löytyy edelleen, mutta selvästi aikaisempaa vähemmän.

– Kulta-aika on ihan ohi, koko ajan mennään vain alaspäin. Tänäänkin meillä oli asiakkaana pari vanhojen putkiradioiden harrastajaa, mutta ei siitä mitään rahaa tule.

Markkinoille tulee jatkuvasti uusia LED-sovellutuksia, millä voi valaista jo melkein mitä tahansaToisaalta hyvään asiakaspalveluun kuluu, että asiakkaan tarvitsemat tarvikkeet löytyvät nopeasti varastosta, ja vanhoja asiakkaita halutaan myös auttaa ja palvella.

– Tällä alalla laitteet on pakko tuntea hyvin. Jos asiakas haluaa viisi senttiä maksavan vastuksen, niin me yritämme hankkia sen hänelle. Ei se mitään hyvää bisnestä ole, mutta monesti he ostavat sitten kaikkea muutakin.

Lukuisten erilaisten laitteiden harrastajien palvelu vaatii kuitenkin erittäin suuren varaston mitä vanhempia ja kummallisempia osia. Bebekin 1 000 neliön varastohallissa  on tuhansia nimikkeitä erilaisista liittimistä ja kytkimistä releisiin ja virtayksiköihin ja transistoreista uudenaikaisiin sensoreihin.

– Varastossa on rahaa kiinni, mutta vanhojakin osia täytyy pitää varastossa. Jos asiakkaalta puuttuu yksi osa, niin rakentaminen voi loppua siihen. Me emme myy mitään valmiita laitteita, mutta meidän osista voi kyllä rakentaa ihan mitä vain jos vain osaa.

Bebek Electronicin toiminta alkoi Lahdesta parikymmenen neliön tiloista 1970-luvun puolivälissä, kun Turkista ensiksi Saksaan opiskelemaan muuttanut ja Saksassa elektroniikkainsinööriksi valmistumisen jälkeen Suomeen suomalaisen vaimonsa kanssa saapunut Bebek ei saanut muualta työpaikkaa.

– Sitten oli pakko yrittää itse.

Lahdesta toiminta laajeni pikku hiljaa Helsinkiin, Tampereelle ja Kuopioon. Neljän paikkakunnan lisäksi tarvikkeita myydään nykyisin myös yrityksen omassa Bebek.fi-verkkokaupassa.

Aikaisemmin Bebek Electronic harjoitti myös sähkölaitteiden huoltotoimintaa, mutta tästä on jo luovuttu. Alan muuttuessa monet vanhoista kilpailijoista ovat laittaneet jo kokonaan lapun luukulle, mutta Bebekillä riittää ainakin kohtalaisen hyvin uskoa tulevaisuuteen. Jos uudet tuotteet ja laitteet ovat vähentäneet vanhojen tarvikkeiden menekkiä, kannattaa yrittää myydä myös uusia tuotteita.

– Uutta teknologiaa kuten erilaisia ledejä tulee koko ajan lisää. Uudet, lähiaikoina markkinoille tulevat aurinkopaneelit ovat myös selvästi nykyistä tehokkaampia, minä odotan niiltä paljon.

Teknologian kehitystä Bebek seuraa jatkuvasti alan kansainvälisistä lehdistä, ja esimerkiksi Kiinaan suuntautuvilla tuotteiden hankintamatkoilla oppii jatkuvasti uutta ja näkee paljon uusia, kiinnostavia tuotteita.