Internet-ajan sähköasentaja

9.1.2012

Turkulainen Sähköasentaja.net joutui rajoittamaan yrityksen nettimarkkinointia, kun töitä alkoi tulla enemmän kuin mitä ehtii tekemään.

Riku Morant perusti Turun Sähköasentaja.net Oy:n reilu vuosi takaperin. Töitä ja tekemistä on riittänyt tämän jälkeen mukavasti.Turkulainen, sähköyliasentajaksi juuri valmistunut Riku Morant perusti Turun Sähköasentaja.net Oy:n reilu vuosi takaperin. Yrityksen nimi löytyi vapaana olleesta, houkuttelevasta nettiosoitteesta www.sähköasentaja.net, minkä Morant onnistui rekisteröimään.

– Oikeastaan voi sanoa, että minä kehittelin koko firman ensimmäisiä nettisivuja tehdessä. Samalla kun hahmottelin tarjoamiamme palveluita ranskalaisilla viivoilla sivuille, alkoi myös liikeidea selkiytyä, Morant kertoo.

Tämän jälkeen töitä ja tekemistä on riittänyt, eikä yrittäjäksi ryhtymistä ole tarvinnut katua.

– Nyt yrittäjän vapaus on ollut sitä, että voi olla vapaasti töissä illat ja viikonloputkin, mutta jokin tässä silti viehättää. Kahden hengen firmassa tilanteet vaihtelevat kuitenkin nopeasti. Välillä on hiljaisempaa ja välillä painetaan sitten yötä myöten.

Nettisivut on hinnoiteltu villisti

Morant on 27-vuotiaana juuri sen ikäinen, että hän pääsi tutustumaan internetin ihmeelliseen maailmaan jo ala-asteella, eikä tietokoneiden käytössä ole ollut koskaan mitään ihmeellistä. Morant teki itse yrityksen ensimmäiset kotisivut, mutta nykyisin hän luottaa työssä mainostoimistoihin. Sähköasentaja.netin nykyiset, näyttävät kotisivut Morant onnistui hankkimaan alle 2000 eurolla.

– Tämä edellyttää oikean yhteistyökumppanin löytymistä. Nettisivujen tarjonta ja hinnoittelu on todella villin oloista, jos asiasta ei ole itsellä tarkempaa tietoa tai osaamista, Morant kertoo.

Nettisivujen ensimmäinen kriteeri on, että sivujen päivittämisen pitää onnistua helposti itseltä aina kun on tarvetta. Sivujen pitää myös näyttää hyvältä.

– Meidän ensimmäiset sivut oli tehty lähinnä hakukoneoptimoinnin ehdoilla, mutta nyt sivuilla on panostettu enemmän myös graafiseen ilmeeseen, mikä merkitsee enemmän monille kuluttaja-asiakkaille. Nettikin on nykyään todella kilpailtu, pitää osata myös uudistua ja erottua muista.

Asiakkaat löytyvät verkosta

Tähän saakka muiden Sähkö- ja teleurakoitsijaliiton jäsenyritysten joukosta erottuminen ei ole vaatinut netissä vielä kummoistakaan luovuutta. Kotisivut puuttuvat kokonaan vielä lukuisilta yrityksiltä, eikä kaikissa olemassa olevissa sivuissakaan ole paljoa kehumista.

Turkulaisen kattohuoneiston sähköremontin ensimmäinen haaste oli selvittää, mihin vanhat putkitukset johtavat ja minkä verran niitä voi hyödyntää uusissa asennuksissa.Aivan oma lukunsa ovat ne yritykset, joilta löytyy kyllä jonkin näköiset kotisivut, mutta ketkä eivät ole vaivautuneet laittamaa sivuille yrityksen sähköpostiosoitetta tai muita yhteystietoja.

– Kiitoksia vain kaikista työtilaisuuksista, mitkä me olemme teiltä saaneet, Morant nauraa.

Toisaalta tilattuaan alkusyksystä Google-mainoksia hakukonemarkkinointiin erikoistuneelta yritykseltä Morantkin sai huomata, ettei töitä kannata haalia enempää, kuin mitä ehtii tekemään.

– Minun oli pakko soittaa heille, ja pyytää heitä ottamaan mainokset pois kun kolmen päivän aikana tuli 32 työtilausta. Mainonnasta on turha maksaa, jos joutuu sanomaan, että ei ehditä tulemaan. Oli se aika hämmentävää.

Unelmakohde työn alla

Morantin mukaan on yleinen harhaluulo, että netin kautta tulisi vain pienempiä töitä.

– Monet kyllä katsovat ensiksi, miten pienemmät hommat sujuvat. Kerrankin pieni kylpyhuoneen sähköremontti poikki meille suuremman rivitalon kaikkien sähköasennusten uusimisen.

Loppuvuodesta Morantilla ja firman toisella työntekijällä Joonas Saarenvallalla oli työn alla lähes 200 neliön kattohuoneisto kivenheiton päässä Turun torilta.

– Tämä kohde on ollut mielenkiintoista vaihtelua, sillä asiakkaalla on ollut aika villejäkin ideoita ja myös resursseja toteuttaa niitä.

Esimerkiksi 15-metrisen parvekkeen ledivalaistuksen ja langattomilla kytkimillä säädettävän himmeän yövalaistuksen lisäksi pesuhuoneen mittatilauskalusteet aiheuttivat omat mukavat lisähaasteensa.

– Asiakas halusi esimerkiksi saada hiustenkuivaajan pistorasian vetolaatikkoon, jotta fööni olisi heti valmiina käytettäväksi suihkun jälkeen. Nyt sitten mietitään, miten se olisi järkevintä toteuttaa.

Myös sähkökalusteet katsottiin valikoiman paremmasta päästä.

– Suurin osa ihmisistä luulee, että pistorasia on valkoinen ja kytkin on valkoinen, mutta täällä kalusteet tullaan ilmeisesti valitsemaan eri huoneiden tapetteihin sopiviksi.