Digitaaliset lomakkeet nopeuttavat rutiineja

15.12.2016

Sähköinfon suosittu lomakepalvelu on uudistunut. Digitaalisiin, esitäytettyihin lomakkeisiin siirtyminen vähentää turhaa paperinpyöritystä.

Valmiin lomakkeen voi lähettää sähköpostilla suoraan asiakkaalle

Sähköinfon uusia sähköisiä lomakkeita on aiempaa helpompi käyttää tableteilla ja älypuhelimilla. Severin lomakepalvelussa on jo lähes 50 uutta, mobiililaitteilla toimivaa lomaketta, jotka on helppo täyttää suoraan työmaalla. Kaikista suosituimpia näistä ovat käyttöönottotarkastuslomakkeet.

Sähköiset lomakkeet nopeuttavat tarkastusten tekoa. Osittain esitäytettyihin lomakkeisiin saa valmiiksi esimerkiksi yrityksen perustiedot, kuten osoitteen ja puhelinnumeron sekä oman logon. Lisäksi asiakkaan ja työn alla olevan kohteen tiedot voi tallettaa valmiiksi lomakepohjiin.

Sähköinfon myyntipäällikkö Kari Jaakolan mukaan sähköurakointiyrityksissä näkee edelleen paljon sitä, että kohteessa kirjataan mittaustuloksia paperille. Tämä ei ole kovin tehokasta. Kun lomake on heti digitaalisessa muodossa, se on myös helppo lähettää asiakkaalle heti täyttämisen jälkeen.

Lohjan Sähkö ja Automaatio Oy on käyttänyt mobiililomakkeita muutaman kuukauden ajan. Yrityksen sähkötöiden johtaja Tomi Turunen uskoo, että uusi palvelu helpottaa arkista uurastusta. LSA toimittaa automaatio- ja sähköjärjestelmiä pääasiassa teollisuuteen ja liikekiinteistöihin. Yrityksellä on 20 sähköasentajaa, joista kokeneimmat ovat olleet yrityksen palkkalistoilla melkein koko sen olemassaolon ajan eli noin 25 vuotta.

Turunen kertoo, että yrityksellä on tällä hetkellä kaksi tablettia, joita asentajat käyttävät tehdessään esimerkiksi käyttöönottotarkastukseen liittyviä mittauksia kohteissa.

– Tarkoitus on hankkia lisääkin tabletteja, kun pääsemme vauhtiin. Asentajille on myös luvassa koulutusta aiheesta, Turunen kertoo.

Tomi Turunen klikkaa auki vakiolomakepohjan. Yrityksen logo ja yhteystiedot näkyvät valmiina lomakkeen yläreunassa.

– Olisikin ajanhukkaa, jos ne joutuisi joka kerta kirjoittamaan uudestaan.

Turunen katsoo tyytyväisenä vuoteen 2017. Pitkään jatkunut taantuma ei ole kolhinut lohjalaisyritystä.

– Työtilanne ja näkymät ovat meillä hyvät. Asiakkaamme ovat sellaisia, joiden palveluntarpeeseen lama ei ole vaikuttanut, Turunen toteaa.


Lisätietoja Sähköinfon sähköisistä lomakkeista