Peruskurssi tuoreille yrittäjille

5.8.2016

Sähköinfon toukokuussa Espoossa järjestämällä sähköurakoitsijan peruskurssilla tutustuttiin urakointiliiketoiminnan velvollisuuksiin ja taloudenhoitoon sekä annettiin vinkkejä hyvään asiakaspalveluun ja markkinointiin.

Kari Björklöv

Kurssin asiantuntijoiden esityksissä keskeiseksi teemaksi nousi yrityksen vahvuusalueiden ja heikkouksien tunnistaminen. Yhtenä kurssin luennoitsijoista toimineen vakuutusyhtiö Fennian yhteisöasiakkaista vastaavan johtajan Kari Björklövin mukaan digitalisaatio ja asiakkaiden jatkuvasti kasvavat odotukset luovat paineita yrittäjille.

– Internetin ja sosiaalisen median ansiosta tieto hyvästä ja huonosta työstä kantautuu nopeasti ja laajalle. Nykypäivänä yrityksen maineella on suuri merkitys potentiaaliselle asiakkaalle, kuin myös yhteistyökumppanille, Björklöv valotti.

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n järjestöpäällikkö Arto Saastamoinen muistutti, että sähköurakan hinta ei ole aina ratkaiseva tekijä urakoitsijan valinnassa vaan esimerkiksi aikataulu tai urakoitsijan erikoisosaaminen saattaa painaa vaakakupissa halvinta hintaa enemmän.

STUL:n lakimies Inka-Liisa Ahokas puolestaan muistutti, että kuluttajien kanssa tehtävät sopimukset tulee laatia aina kuluttajasopimuksiin tarkoitetuilla sopimusehdoilla.

– Asiakkaille ei saa koskaan luvata liikoja. Urakoitsijan on myös aina kerrottava asiakkaille puutteellisiin suunnitelmiin liittyvistä riskeistä, Ahokas sanoi.