Lahteen hankittiin sähköautopalojen sammutusallas

12.5.2020

Päijät-Hämeen pelastuslaitos hankki käyttöönsä kuorma-auton lavalla siirrettävän sähköautopalojen sammutusaltaan.

Päijät-Hämeen pelastuslaitos on hankkinut käyttöönsä vesitiiviin siirtolavan sähköautopalojen sammuttamiseksi. Kipinä sammutuslavan hankintaan syttyi vuosi sitten keväällä, kun autoliikkeen pihassa Lahden Saksalassa latauksessa ollut sähköauto syttyi palamaan. Paloa ei meinattu saada millään sammumaan, sillä sammutuksen jälkeen auto syttyi palamaan uudelleen ja uudelleen.

Sähköautopalot ovat erittäin harvinaisia, mutta pahimmassa tapauksessa palo pääsee etenemään ketjureaktion tavoin akuston kennosta toiseen, kunnes lopulta koko akusto palaa. Vaikka palo saataisiin sammumaan, voivat akut syttyä uudelleen tuleen jopa vuorokauttakin myöhemmin.

–  Esimerkiksi kolaritilanteessa akusto ei välttämättä syty heti. Syttyminen voi tapahtua pitkänkin ajan päästä akuston vioittumisesta seuraavien reaktioiden perusteella. Varmin tapa sähköautopalon sammuttamiseksi on upottaa auto veteen siten, että auton akusto peittyy vedellä, Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen aluepalopäällikkö Jani Aaltonen kertoo.

Lahdessa valmistellaan parhaillaan siirtolavan käyttöohjeistusta Hollannissa ja Tanskassa käytössä olevien mallien mukaisesti. Tämän hetken tietojen perusteella 48 tuntia pidetään turvarajana sähköautoakuston uudelleen syttymiselle. Päijät-Hämeen pelastuslaitos varautuu tukemaan sammutusaltaalla myös naapuripelastuslaitoksia sähköautopalotilanteissa.

 
Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen tiedote