Vetyvene oli vierailemassa Helsingissä

12.6.2019

Energy Observer, ensimmäinen maailmanympäri täysin energia-autonomisesti matkaava vene, teki 39. pysähdyksensä Helsingin kauppatorille. Veneeseen pääsi tutustumaan 7.6 – 10.6.

Energy Observer:in kuusivuotinen maailmanympärimatka alkoi vuonna 2017 Ranskassa. Matkan on määrä päättyä Amerikan itärannikolle vuonna 2022, vierailtuaan 50 eri maassa ja tehtyään kaiken kaikkiaan 101 pysähdystä.

Vene oli alun perin rakennettu Kanadassa vuonna 1983 kilpaveneeksi. Venettä on sittemmin paranneltu ja muokattu moneen otteeseen. Viimeisin revisio teki veneestä täysin energia-autonomisen, ja nyt sillä aiotaan matkustaa maailman ympäri täysin kasvihuonekaasu- sekä pienhiukkaspäästöttömästi.

  

Täysin uusiutuvalla energialla

Veneessä on 326 aurinkopaneelia, kokonaispinta-alaltaan 168 m2 ja ne tuottavat optimaalisissa olosuhteissa 28,5 kW. Sähköä tuotetaan myös kahdella yhden kilowatin pystytuulivoimalalla. Ranskan kiertueella noin 75% veneen sähköstä tuotettiin aurinkovoimalla. Sähköenergiaa varastoidaan pysähdyksien aikana litium akkuihin, jotka vuorossaan pyörittävät PEM-elektrolysaattoria.

Elektrolyysi erottelee sähkövirran avulla vedyn puhdistetusta merivedestä, joka vuorossaan kompressoidaan tankkeihin. Tämä on helpompi tapa varastoida energiaa pitkäaikaisesti kuin litiumakut, joita käytetään veneessä lyhytaikaiseen energian varastointiin.

Kyydissä on kahdeksan yli 300 l tankkia, jokaiseen tankkiin mahtuu 62 kg vetyä, eli varastoon mahtuu kaiken kaikkiaan 496 kg kompressoitua vetykaasua. Vetyä käytetään lämmitykseen, juomaveden- ja sähköntuotantoon.

Ranskan ja Välimeren kiertueen aikana vene tuotti 488 kg vetyä 1200 elektrolyysitunnin aikana.

EO_3_nettiin.jpg


Yhdellä kilogrammalla vetyä vene voi kulkea puolitoista tuntia viiden solmun nopeudella. Ranskan kiertueen aikana veneen keskinopeus oli 4,5 solmua, ja huippunopeus 12,7 solmua.

Veneessä on kaksi 41 kW sähkömoottoria, joiden nimellispyörimisnopeus on 3000 rpm. Lisäpotkua vene saa kahdesta Oceanwings automatisoiduista purjeista. Moottorit toimivat myös generaattoreina silloin kun vene on pysähdyksissä tai liikkuu pelkästään purjeiden voimin.

Matkan johtajina toimivat merenkulkualaa opiskellut kilpapurjehtija Victorien Erussard, ja toimittaja sekä elokuvaohjaaja Jérôme Delafosse.