Sähköautot nousivat esille Helsingin automessuilla

13.11.2018

Helsingin Messukeskuksessa 9.–11.11.2018 järjestetyssä Auto 18 -tapahtumassa esitellyistä 200 automallista jo neljäsosa oli varustettu latauspistokkeella. Täyssähköautoista erityisesti uudet Hyundai Kona ja Audi E-tron herättivät messuilla runsaasti kiinnostusta.

Hyundain Aki Kaukola

Hyundai Motor Finland oy:n sähköautoista vastaavalla tuotepäällikkö Aki Kaukolalla on autokauppiaaksi vähän liiankin mukava tilanne: Ennen virallista esittelyä ja ilman juuri minkäänlaista markkinointia Hyundain uusia Kona electric -sähköautoja on tilattu Suomeen jo yli 150 kappaletta.

– On siinä omat haasteensa kun autoja myydään yli toimituskyvyn ilman, että ihmiset ovat edes nähneet niitä, mutta parempi tietenkin näin päin. Ihmisten usko on nyt kova, sillä osa auton tilaajista ei ole koskaan edes ajanut sähköautolla, Kaukola sanoo.

Suosion suurimpana syynä on auton entistä tiukemman WLTP-mittaussyklin (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mukainen 482 kilometrin toimintasäde. Entisellä NEDC-mittaustavalla (New European Driving Cycle) tämä tarkoittaisi peräti 546 kilometrin toimintasädettä. Myös 150 kW:n tehoisen auton suorituskyky on kohdillaan.

– Auton 7,6 sekunnin 0–100 km/h kiihtyvyys on jo aika kova, mutta varsinkin ohituskiihdytyksissä auto tuntuu todella suorituskykyiseltä. Akkujen ja sähkömoottorin sijoittelun takia auton painopiste on matalalla, mikä tekee ajettavuuden aika sporttisen tuntuiseksi, Kaukola kertoo.

Perusvarusteilla Kona electricin voi saada pihaan toukokuun puolella, mutta omilla varustetoiveilla toimitukseen voi vierähtää vuosikin. Valtion 2 000 euron sähköautojen hankintatuen kanssa auton hinta on 41 000 euroa.
   

Audin Vesa Rinne

Audin lähes viiden metrin pituinen, täyssähköinen E-tron katumaasturi on kaikin puolin vakuuttavan näköinen ilmestys, ja auton ympärillä riittikin runsaasti kiinnostuneita messuvieraita. Volkswageneita, Audeja, Seateja ja Porscheja maahantuovan K Auto oy:n myyntipäällikkö Vesa Rinteen mukaan E-tron saatiin varta vasten messuille ensimmäistä kertaa Suomeen.

– Auto tulee markkinoille vuoden alussa, mutta tämä on jo lopullinen tuotantoversio. Autoa on varattu hyvin etukäteen, ja nyt kun ihmiset näkevät tämän, tulee tilauksia varmasti lisää, Rinne sanoi.

Auton hyviin puoliin kuuluvat esimerkiksi tilavat sisätilat, neliveto, kahden sähkömoottorin yhteensä 300 kilowatin teho ja WLTP-syklin mukainen 400 kilometrin käyttösäde.
    

Opelin Johanna Laune ja Tuomo Jernvall

Messuilla oli esillä myös maailmalla runsaasti kiinnostusta herättänyt uusi Opel Ampera. Auto on varustettu 60 kilowattitunnin akulla, mikä mahdollistaa WLTP-syklin mukaisen 380 kilometrin käyttösäteen. Samalla vanhasta Amperasta tutusta generaattorista on luovuttu nyt kokonaan. Tältä osin uuden auton tekniikka on selvästi edellistä mallia yksinkertaisempaa, mutta messuilla autoon tutustuneen Opel-akatemian teknisen kouluttajan Tuomo Jernvallin mukaan myös vanhojen Amperoiden esittelyaikanaan varsin edistyksellinen tekniikka on osoittautunut kestävyytensä myös Suomen olosuhteissa.

– Monilla autoilla on ajettu jo reilut 180 000 kilometriä ilman mitään ongelmia, Jernvall kertoi.

Opel Finland oy:n viestinpäällikkö Johanna Launeen mukaan uusia Amperoita ei riitä vielä alkuvaiheessa Suomeen.

– Amperoita on myyty niin paljon esimerkiksi Norjaan, että Suomeen autoja saadaan vasta myöhemmin, Laune kertoi.
  

Volkswagenin Jukka Pulkkinen

Messuilla Volkswagenin sähköautoja esitelleen K Auton tuotepäällikkö Jukka Pulkkisen mukaan sekä täyssähköautot että ladattavat hybridit kiinnostavat nyt todella paljon ihmisiä.

– Toimintamatka ja auton lataaminen kiinnostavat eniten. Monet haluavat kanssa tulla ihan vain katsomaan konepellin alle, miten sähkö-Golf poikkeaa tavallisesta.

Pulkkisen mukaan Volkswagenin täyssähköautojen myynti ylittää tänä vuonna ensimmäistä kertaa sadan myydyn ajoneuvon rajan Suomessa.

– Myynti on kasvanut selvästi viime vuodesta. Tyypillinen sähköauton ostaja on paljon kaupungissa ajava, kasvukeskuksessa asuva henkilö, kenellä on mahdollisuus oman latauspisteen hankkimiseen.
  

Renault Z.E.

Sähköisten hyötyajoneuvojen puolella kiinnostava uutuus on neljän kuutiometrin tavaratilan ja 625 kilon kantavuuden tarjoava Renault Kangoo Maxi Z.E. Autolle luvattu 270 kilometrin toimintamatka riittää useimpien päivittäisiin ajoihin. Auton moottorin 44 kilowatin teho ei lupaa räjähtävää suorituskykyä, mutta 225 Nm:n vääntömomentti riittää huolehtimaan kuorman siirtymisestä.

Renaultin sähköisistä hyötyajoneuvoista vastaavan tuotepäällikkö Janne Tuomisen mukaan myös Renaultin suuremman Master-pakettiauton sähköinen versio saatetaan nähdä ensi vuonna Suomessakin.

– Auto on esitelty jo Euroopassa ja siitä ollaan kehittämässä pohjoisen olosuhteisiin sopivaa versiota. Auto tulee todennäköisesti Suomeenkin, Tuominen kertoo.
   

Nissanin Mika Särkelä

Nissan Nordic Europe oy:n tiedotuspäällikkö Mika Särkelän mukaan Nissanin E-NV 200 -sähköpakettiautoja on myyty Suomeen tähän mennessä yhteensä reilut sata kappaletta.

– Autossa on nyt uudet, 40 kilowatin akut, jotka mahdollistavat selvästi aiempaa pidemmän käyttösäteen. Uudet akut on pakattu aiempaa tiiviimpään tilaan, eli ne vievät saman verran tilaa kuin aiemminkin ja painavat vain hieman enemmän kuin vanhat akut, Särkelä kertoo.

E-NV 200:sta on saatavissa myös seitsemän paikkainen tila-autoversio, mutta näitä ei ole myyty Suomeen vasta kuin muutama.

– Maailmalla näitä on paljon taksikäytössä, mutta Suomessa me odottelemme vielä, koska taksiautoilijat löytävät ne, Särkelä sanoo.
  

BMW:n Kim Norrgård

  Messuilla oli esillä myös todella monia ladattavia hybridejä. Yhtenä katseenvangitsijana toimi BMW:n uusi i8 Roadster.

– Tämä on tullut juuri myyntiin. Eiköhän näitäkin myydä vielä muutama Suomeenkin, BMW Suomen tuotepäällikkö Kim Norrgård kertoi.

Norrgårdin mukaan BMW:n ladattavat hybridit ovat lisänneet tänä vuonna selvästi suosiotaan ja esimerkiksi 500-sarjan ladattavat hybridimallit ovat olleet useina kuukausina mallisarjan eniten myytyjä versioita Suomessa.



Audi E-tronin esittelysivut
Hyundai Kona electricin esittelysivut
E-Golfin esittelysivut
BMW i8 Roadsterin esittelysivut
Renault Kangoo Z.E:n esittelysivut
Nissan E-NV:n esittelysivut

Lisää Sähköala.fi:n sähköautoartikkeleita