» Etusivu » Yhteystiedot » Mediakortit » sopimuslomakkeet » Sähköala-lehti
  Etsi tietoa Sähköala.fi -sivuilta:  
 
     
» Etusivu >
Ammattilaiset >Sähköalan uutisia >Uutisarkisto >2007 >”Vanhat hissit muodostavat turvallisuusriskin”
Tulosta sivu
     
   
 


 
     


”Vanhat hissit muodostavat turvallisuusriskin”

3.10.2007

Suomen Hissiurakoitsijayhdistys on huolissaan hissien ikääntymisestä. Vuosittain hissit aiheuttavat jopa 500 vaarallista häiriötilannetta.

Hissikojeisto vuosimallia 1938 Suomessa on lähes 50 000 hissiä. Hissien keski-ikä on 32 vuotta, eikä suurin osa vanhoista laitteista yllä turvallisuudeltaan uusien hissien tasolla. Vuosittain hisseissä tapahtuu keskimäärin 4 000 sellaista toimintahäiriötä, jotka edellyttävät hissialan ammattilaisten toimenpiteitä.

 Suomen Hissiurakoitsijayhdistyksen asiamies Veli-Pekka Vitikka arvioi, että näistä noin viiteensataan häiriötilanteeseen liittyy ilmeinen vakavan tapaturman mahdollisuus. Hissin käyttäjän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtuu keskimäärin joka toinen vuosi.

 Vanhimmat käytössä olevat hissit ovat peräisin 1900-luvun alusta. Vaikka hissit ovat säännöllisen ja hyvän kunnossapidon ansiosta suhteellisen käyttövarmoja kulkuvälineitä, ei kulumisen ja vanhentuneen tekniikan aiheuttamilta toimintahäiriöiltä ja onnettomuuksilta voida aina välttyä.

 Euroopan Unionin turvallisuussuositukset edellyttävät uusilta henkilöhisseiltä yhä parempaa turvallisuustasoa. Monissa Euroopan maissa on myös vanhoille hisseille asetettu lakisääteisiä vaatimuksia turvallisuuden parantamiseksi, mutta Suomessa tähän ei ole toistaiseksi ryhdytty. Vastuu vanhojen hissien käyttöturvallisuudesta on jätetty hissinhaltijalle, eli yleensä taloyhtiölle.

 Vakavimmat riskitekijät vanhoissa hisseissä ovat ovettomat hissikorit ja hälytysyhteyden puuttuminen päivystävään keskukseen toimintahäiriön sattuessa. Hissikorin oven puuttumista ei osata aina mieltää turvallisuuspuutteeksi, mutta vakavimmat hissionnettomuudet aiheutuvat yleensä kiilautumisesta liikkuvan korin ja hissikuilun seinän väliin. Myös hissien huono pysähtymistarkkuus ja konekäyttöisten ovien puutteelliset tunnistimet saattaa aiheuttaa vaaratilanteita.

 Tällä hetkellä vanhoja hissejä modernisoidaan vastaamaan tämän päivän turvallisuusvaatimuksia noin 700 hissin vuosivauhdilla. Suomen Hissiurakoitsijayhdistyksen arvion mukaan tarve olisi kuitenkin lähes kolminkertainen.

– Ei ole ihme, että hissiturmien ja läheltä piti -tapausten määrät kasvavat koko ajan, Vitikka sanoo.

 Vitikka muistuttaa, että vanhan hissin modernisointi on investointi turvallisuuteen, jota myös valtiovalta tukee. Hissien liikuntaesteiden poistamiseen voi saada jopa 50 prosentin avustuksen hankkeen kokonaiskustannuksista.