Mercedes tuo langattoman induktiolatauksen markkinoille

22.8.2016

Mercedes-Benz tuo magneettikenttään perustuvan induktiolatauksen S-sarjan lisävarusteeksi ensi vuonna. Induktiolatauksen teho vastaa tavallisesta pistorasiasta saatavaa virtaa.

Induktiolataus. Kuva Mercedes

Mercedes-Benz on testannut ja kehittänyt langatonta induktiolatausta vuodesta 2015 lähtien nykyisen S 500 e -mallin prototyypin avulla. Ensi vuonna teknologia tulee tarjolle S-sarjaan lisävarusteena. Vakiovarusteinen auto ladataan edelleen latausjohdon avulla.

Induktiolataus perustuu kahteen käämiin, joiden väliin syntyy magneettikenttä. Ensiökäämi voidaan sijoittaa esimerkiksi autotallin tai latauspisteen lattiaan sijoitettuun levyyn, jolloin auton ohjausjärjestelmä tunnistaa käämin auton ajaessa sen kohdalle. Kun auto on paikallaan, järjestelmä ilmoittaa siitä kuljettajalle monitoiminäytön viestillä.

Toisiokäämi sijoitetaan auton alustaan, ja kun käämit osuvat kohdakkain, niiden väliin muodostuu magneettikenttä. Lataus käynnistyy automaattisesti, ja auton ohjausjärjestelmä seuraa sen etenemistä. Latausteho käämien avulla on 3,6 kW, mikä vastaa normaalin suko-pistorasian maksimitehoa.

Huomattavasti nopeammin lataus onnistuu Mercedeksen käyttämällä, johdollisella CCS-teholatauksella (Combined Charging System).