E-kirja mahtuu taskuun

1.3.2016

Tabletit ja älypuhelimet vauhdittavat e-kirjojen ja äänikirjojen kasvua, vaikka niiden lukeminen on vielä vähäistä painettuihin teoksiin verrattuna. Helppoa se kuitenkin on: e-kirjojen oman ”spotifyn” saa koottua sekunneissa, ja lukulaite kulkee älypuhelimen myötä lähes jokaisen taskussa.

Älylaitteiden määrän kasvu on lisännyt sähköisten e-kirjojen ja äänikirjojen käyttöä. Näin sanoo Elisa Kirjan liiketoimintajohtaja Essi Manner. Elisa Kirja on Suomen suurin e-kirjakauppa.

E-kirjojen suosio liiketoimintajohtajan Essi Mannerin mukaan tasaisesti.

Sähköisten kirjojen ostaminen käy sekunneissa ja kirjan saa saman tien luettavaksi, missä päin maailmaa tahansa. Esimerkiksi, jos törmää kiinnostavaan kirjaan, pääsee sen lukemaan saman tien. Ei tule siis odottelua kirjapaketin saapumisesta postiin eikä käyntiä kirjakaupassa.

Manner sanoo, ettei e-kirjojen lukemiseen enää tarvita erillistä laitetta. Lähes kaikilta löytyy taskusta lukemiseen soveltuva älypuhelin, joskin tabletilla lukeminen kyselyjen mukaan yleisempää. Jos omistaa ekirjojen e-ink-lukulaitteen, voi kirjat siirtää luettavaksi myös siihen.

Se, millaisella laitteella haluaa lukea, on Mannerin mukaan kiinni omista mieltymyksistä.

– Kaikkien laitteiden hyvä puoli on se, että yhdelle laitteelle saa vaikka satoja kirjoja ja aina on luettavaa mukana.


Kustannussopimus ratkaisee

Essi Manner sanoo, että kirjoja julkaistaan yhä enemmän sähköisessä muodossa. Kustantaja ja kirjailija sopivat keskenään eri formaateista.

Finlandia-ehdokkaista vain kaksi kuudesta oli palkinnon julkistamisen alla saatavana e-kirjana yhdestä keskeisimmistä sähkökirjoja myyvästä verkkokaupasta.

E-kirjan tai äänikirjan saatavuus riippuu siitä, julkaiseeko kustantaja kyseisen kirjan sähköisessä formaatissa. Suuri osa tänä päivänä julkaistavista yleisen kirjallisuuden kirjoista tulee myös e-kirjana. Manner on tyytyväinen siitä, että myös vanhempia kirjoja julkaistaan uudelleen sähköisenä. Hänen mielestään se on yksi e-kirjan hienous.

Kirjoja, joita ei ole pitkään aikaan ollut saatavana kaupoissa, tuodaan e-kirjamuodossa uusille lukijoille. Elisa Kirjassa on myös maksuttomana yli neljäsataa klassikkoa.

Kilpailu on tervetullutta

Helsingin Sanomat lanseerasi toissa vuonna sähköisten kirjojen lukupalvelun, josta lehden digitilaaja voi ladata yhden kirjan viikossa. Lukuaikaa on kuukausi. Kuukausimaksulla saa luettavakseen kaikki kirjat.

Helsingin Sanomien kehityspäällikkö ja hankkeen suunnitellut Esa Mäkinen sanoo, että valikoimissa on tällä hetkellä yli kolmesataa kirjaa.

Sähköinen HS Kirjasto -palvelu lanseerattiin vuosi sitten ja se on saanut hyvän vastaanoton, sanoo kehityspäällikkö Esa Mäkinen.– Sähköinen HS Kirjasto -palvelu on hyvä paljon lukemista harrastavalle yleisöllemme. Helsingin Sanomien digitilaajat voivat lainata viikon kirjan maksutta. Lukuaikaa yhdelle kirjalle on kuukausi. HS Kirjaston voi myös tilata erikseen.

Tällöin luettavana ovat kaikki valikoimassa olevat yli kolmesataa kirjaa, joissa on sekä kauno- että tietokirjallisuutta. Palvelu on tarjolla sekä Applen iPadeille että Android-tableteille.

Esa Mäkinen kertoo, että kirjat eivät siirry tiedostoina käyttäjän laitteelle, vaan ne ovat luettavissa sovelluksen kautta. Palvelussa on kirjojen lisäksi toistakymmentä uutispalvelu Long Playn juttua. Mäkinen arvioi, että ekirjojen markkinat kasvavat hitaasti.

– Tähän liittyy myös kustantajan verotuskysymyksiä. Sellainen hytinä minulla on, että aggressiivisin kilpailu e-kirjojen markkinoista käydään ulkomailla englanninkielisistä kirjoista. Mäkisen mukaan Suomessa on tällä hetkellä kohtuuhyvä e-kirjojen tarjonta. Etenkin nuoret sekä toisaalta yli 50-vuotiaat miehet lukevat e-kirjoja.

– Luen itsekin kirjailijana paljon e-kirjoja. Kilpailu Suomen-markkinoilla on erittäin tervetullutta, sillä se lisää myös yleisesti tietoisuutta e-kirjoista.


Hinnoittelussa haasteensa

Adlibris Finlandin markkinointipäällikkö Marjut Määttä uskoo, että e-kirjojen kiinnostavuus ja myynti kasvaa vielä merkittävästi ja valikoima laajenee. Määtän mukaan toimialan haasteena on hinnoittelu – e-kirjoja verotetaan, kuten palveluita ja niiden 24 prosentin arvonlisävero nostaa hintaa.

– E-kirjoista ei yksinkertaisesti olla valmiita maksamaan samaa kuin painetusta kirjasta. Median esiin nostama keskustelu aiheesta toisi ehkä paremmin yleiseen tietoisuuteen sekä e-kirjat että niiden hintojen muodostumisen.

Teoksista kaikki eivät päädy sähköisiksi, koska osa kirjailijoista haluaa näin. Kirjailijat omistavat teostensa oikeudet loppukädessä ja voivat päättää asian.

Adlibris on tuonut markkinoille myös oman Letto Frontlight -lukulaitteensa, jonka avulla voi lukea ja ostaa e-kirjoja. Laitetta on myyty jo Ruotsissa yli 20 00 kappaletta.

Lukulaitteessa on langaton verkkoyhteys (wifi), joka mahdollistaa kirjaostosten tekemisen Adlibrisin omasta verkkokirjakaupassa. Akku kestää yhdellä latauksella parhaimmillaan jopa kuukauden ajan. Laite poikkeaa muun muassa Amazonin Kindlestä siten, että siihen voi ladata myös muualta ostettuja e-kirjoja.


Tekniikka tukee tekstikirjaa

Gummerus Kustannus Oy:n tuotepäällikkö Annikka Heinonen arvioi, että sähkökirjojen myynti kasvaa vähitellen, mutta niiden osuus kirjojen kokonaismyynnistä on vasta parin prosentin luokkaa.

Äänikirjoja kuunnellaan erityisesti kännykällä.

Omaa äänikirjatuotantoa meillä ei tällä hetkellä ole, mutta seuraamme markkinatilannetta tiiviisti. Pieniä merkkejä äänikirjakysynnän kasvusta on ollut viime aikoina nähtävissä.

Annikka Heinonen kertoo, että e-kirjaoikeudet kuuluvat jo itsestään selvänä asiana suurimpaan osaan kustannus- ja käännössopimuksista. Jokaisen kirjan julkaisuoikeudet sovitaan kuitenkin erikseen, joten poikkeuksiakin mahtuu mukaan.

Kaikki kirjat eivät päädy e-kirjoiksi muutenkaan: tämänhetkinen tekniikka tukee parhaiten tekstikirjaa, ja esimerkiksi isot nelivärikuvitetut tietokirjat ja monet lastenkirjat jäävät tästä syystä usein valikoimasta pois.

Heinosen mukaan lukutottumukset ja kuluttajakäyttäytyminen muuttuvat hitaasti, mutta osa lukijoista on jo ottamassa e-kirjan omakseen.

– Näyttää siltä, että e-kirja kasvaa lukutavaksi kovakantisen kirjan ja pokkarin rinnalle: lukijat valitsevat kuhunkin tilanteeseen sen muodon, joka heille parhaiten sopii.