Luotettavan tiedon merkitys korostuu

1.3.2018

Olli-Heikki KyllönenSähköala Koti 2018 -lehden pääkirjoitus.

Digitaalinen tieto, markkinointi ja verkkokauppa valtaavat alaa kaikilla toimialoilla, myös sähkötarvikkeiden ja -laitteiden kuluttajakaupassa. Kehityksellä on monia kuluttajan kannalta hyviä puolia. Kuluttajan on helpompi tutustua saatavilla olevaan tekniikkaan ja tuotteisiin, tavarat saa kotiin tai lähipostiin, ja joissakin tapauksissa myös hinta on houkuttelevan edullinen.

Näiden ja muiden hyvien puolien lisäksi alalle on kehityksen myötä tullut myös ennalta arvaamattomia riskejä, jotka jokaisen on hyvä tunnistaa. Markkinoinnissaan verkkokaupat usein unohtavat kokonaan – tai vähintäänkin häivyttävät taka-alalle – sen tosiasian, että kiinteästi asennettavia sähkölaitteita saavat asentaa vain pätevyyden omaavat alan ammattilaiset.

Tämä puolestaan johtaa tilanteisiin, joissa asennukset ovat pahimmassa tapauksessa hengenvaarallisia tai ainakaan takuut ja vakuutukset eivät ole voimassa vahingon sattuessa.

Verkosta saatava tieto on toinen riskitekijä. Markkinoinnin yhteydessä jaetaan usein täysin virheellistä tietoa tai ainakin jätetään paljon oleellista kertomatta. Monesti vedotaan määräyksiin ja standardeihin, joita ei joko ole lainkaan, tai niitä tulkitaan virheellisesti tai niillä ei ole mitään käytännön merkitystä kyseisen tuotteen kannalta.

Tämän lehden tavoite on tuottaa ja jakaa oikeaa ja luotettavaa tietoa. Samaa tarkoitusta varten ovat myös tämän Sähköala.fi-sivuston Koti-osio sekä Löydä Sähkömies -palvelun tietopankit. Verkosta tietoa ja tuotteita hankittaessa kannattaa aina varmistaa vastapuolen taustat ja kääntyä rohkeasti sähköistysalan ammattilaisten puoleen asioiden varmistamiseksi. Vanha hyvä sääntö on, että jos joku on liian hyvää ja halpaa ollakseen totta, niin se ei myöskään ole totta.