Koulutusreformista

28.11.2016

”Näin kylmää”, näytti sirkkelissä lyhentynyttä sormeaan ilmaan nostaen puutarhatontun näköinen entinen työkaveri ja nykyinen opettaja laiturin nostotalkoissa, kun seisoskeli kumihousut jalassa vyötäröään myöten vedessä. Illalla savusaunan palauttavissa löylyissä juttu luiskahti taas kerran kouluhommien muutoksiin, tai ammatillisen opetuksen reformiin, niin kuin sitä ministeriössä kutsutaan.

Jos on villit ajat edessä, niin hurjaa on meno nytkin. Puutarhatontulle oli opettajien seminaarissa tai kokoontumisajoissa, niin kuin hän asian esitti, annettu käytännön vinkki. Jos työssäoppimispaikoista on pulaa niin, ainahan voi oppimisjakson suorittaa muissakin kuin asennusliikkeissä, kuten yrityksissä, joissa ei ole sähkötöiden johtajaa, ei urakointioikeuksia eikä näin ollen pitäisi olla sähkötöitäkään, paitsi ehkä keittiöremontteja, liesien vaihtoa ja muuta vastaava.

Toimii kuulemma hyvin, kenenkään ei tarvitse enää työssäoppia työsalissa. Tosiasiahan on, että kyllä sähkötyöt, vaikka oikeudettomatkin, aina varaston siivouksen ja tavaroiden järjestelyn voittavat.
Mitenkähän työssäoppimiselle ja tutkinnolle asetetut vaatimukset täyttyvät kyseisellä menettelyllä, minä kyselin. Pitkätukka veikkasi, että täyttyvät, jos ei vielä, niin ainakin tulevaisuudessa, kun tutkintolautakunnat lakkautetaan ja siirrytään virkamiesvalvontaan.

Siihen punanenäinen puutarhatonttu säesti, että kyseessähän on ilmiselvästi hallituksen tarkoittama muu vastaava tutkinto S2-pätevyyden koulutusvaatimukseksi tulevassa sähköturvallisuuslaissa. Tutkinto, jota kaikki muut, paitsi valvova taho, pitävät vaikeasti tulkittavana ja hallinto-oikeutta aikanaan työllistävänä.

Selvisi, että pedagogi oli muutenkin perehtynyt sähköturvallisuuslakiesitykseen ja esitteli vauhtiin päästyään joitakin tarkastukseen liittyviä yksityiskohtia ja oli ehdottomasti sitä mieltä, että liittojen ajama asia myös S2-pätevyyden koulutusvaatimuksen nostamisesta perustutkinnosta ammattitutkinnoksi on asiaa. Eihän perustutkinnossa ole mitään toisten johtamiseen tai toisen työstä vastuun ottamiseen valmentavia osia ja hyvä, jos tulevaisuudessa edes työntekemiseenkään valmentavia – pikemminkin siitä näyttäisi tulevan peruskoulun kymppiluokka.

Alkoi poninhäntäisellä punahousulla olla sokerit sen verran vähissä, että ennen Natoon liittymistä ja Itämeren haltuunottoa käteen lyötiin tukeva siivu Tiinan aiemmin päivällä tekemää muikkukukkoa ja talutettiin ukko Kaija Koon näköisen ”mustan aukon” viereen nukkumaan.
Siinä oli sen porukan 2+1-malli, yksi nukkui ja kaksi saunoi.

Harjoittelu kannattaa aina, sanoo

Terveisin; Topi