Eettistä vai epäeettistä?

21.10.2019

Sähkömaailman Vieraskynästä 10/2019, Pohjois-Suomen sähkön toimitusjohtaja Juha Lounatvuori.

Juha Lounatvuori.

Oman näkemykseni mukaan eettinen toiminta on enemmän kuin lakien ja määräysten noudattamista.

Viime aikoina tosin myös suomalaisten ihmisten käsitykset siitä, mikä on sallittua ja hyväksyttyä, on hyvin nopealla ja radikaalilla tavalla muuttunut. Onko epäeettistä, että esim. hotelleissa ja vastaavissa julkisissa paikoissa käytetään erilaisia tuoksuja meidän käyttäytymisemme ohjaamiseksi?

Meitä voidaan ohjata hotellissa vaikkapa hyvällä ruuan tuoksulla tai aulassa raikkaalla kukkien aromilla, kaupan hedelmätiskillä tuoksulla, joka on peräisin tuoreesta omenasta jne. Siinä varmaankin meille kaikille mietittävää, mutta mitä sitten sähköalalla tai yleensä rakentamisessa tämä eettisyys ja epäeettisyys tarkoittaa?


Sähköalan luotettavuus on kiinni omista toimintatavoistamme

Oma alamme on pääosin jo pitkään ollut ihan julkistenkin kyselyiden perusteella yksi luotetuimmista toimialoista rakentamisen kentässä. Hyvä niin ja toivotaan, että sitä luotettavuutta voidaan vielä lisätä tai ainakin ylläpitää. Tämän toki ratkaisemme omilla toimintatavoillamme.

Sähköalalle, kuten muuhunkin rakentamiseen ja etenkin erilaisiin kunnostus- ja korjaustoimiin, on kuitenkin viime vuosina tullut hyvin epämääräisiä tapoja myydä ja markkinoida sekä tuotteita että palveluita.

Osa niistä ei todellakaan täytä minkäänlaisia laatunormeja.

On käyty soittelemassa ovikelloja ja kolkuttelemassa oviin kaupaten vaikkapa alle kymmenen euron hintaista palovaroitinta yli 200 euron hintaan kertoen, ettei nykyinen varoitin täytä EU:n määräyksiä. Pelotellaan asiakkaita ja jopa uhkaillaan vakuutuskorvausten menettämisestä ja lisääntyneestä vahingon mahdollisuudesta. Sinänsä tietysti on hyvä ja tavoiteltavaa, että meillä kaikilla olisi palovaroittimet ajanmukaisessa kunnossa. Toimintatapa vain ei ole hyväksyttävää eikä eettistä.

Itsellenikin asiakkaat ovat kertoneet jopa yli 20 000 euron ”sähköremonteista”, joita kaupitellaan lähinnä iäkkäämmille ihmisille ja perustellaan muuttuneilla määräyksillä, joita vaikkapa EU tai vakuutusyhtiöt edellyttävät sähköturvallisuuden nimissä.

On mitattu 0-luokan pistorasioista maadoituksia ja väitetty, ettei tulppasulakkeita määräysten mukaan saa olla käytössä. Kaapelit kuulemma pitää vaihtaa määräajoin ja lämmittimisen pitää täyttää uudet määräykset.

Helppo on uskoa, 0-luokan pistorasioista saadaan hyvin huonot mittaustulokset maadoitusten osalta. Mutta se, miten samalla mittarilla määritellään johtojen olevan vanhentuneita, ei ainakaan minulle ole selvinnyt.
 

Eettinen toiminta ja vastuullisuus ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa

Syrjäseudulla asuvien vanhemman ikäluokan ihmisille on myyty ulko-ovi asennettuna hintaan 3 500 euroa perustellen energiamääräysten edellyttävän sitä. Työn jälki oli alle arvostelun eikä tämä manööveri yli sata vuotta vahan hirsitalon energiatehokkuutta lisännyt millään tavalla.

Tuntuu jo ajatuksena pahalta, kun mitkään määräykset eivät edellytä moista toimenpidettä ja saman oven saa paikallisesta rautakaupasta alle tonnilla ja laadukkaan asennuksenkin taatusti edullisemmin. Vanhukset eivät halua konsultoida muualla asuvia lapsiaan ennen tällaisten helppoheikkien kanssa tekemiään kauppoja, koska pelkäävät varmaan heidän aloittavan taas sen puheen kirkonkylälle muuttamisesta – ovat helppoja uhreja siis. Vastaavasti taas jo ”kaupat” tehtyään eivät halua tunnustaa kellekään häpeää tuntien tulleensa petetyksi.

Eettinen toiminta ja vastuullisuus eivät ole suoranaisesti synonyymejä, mutta ainakin omasta mielestäni ne ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Vaikka osakeyhtiölaissa sanotaan, että yhtiön ensisijainen ja ainut tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen, niin näkisin tuon kuitenkin tarkoittavan rehellistä ja kannattavaa yritystoimintaa eikä rumasti sanottuna asiakkaiden pettämistä valheellisilla ja lähes rikollisilla toimintatavoilla.

Liiketoiminnan pitää olla kannattavaa ja järkevää, mutta ei se saa perustua ahneuteen ja vain oman edun tavoitteluun, joka johtaa vastuuntunnottomuuteen ja epäluottamuksen lisääntymiseen.

Toivon Teistä arvoisat lukijat jokaisen käyvän lukemassa Sähkö- ja teleurakoitsijaliito STUL ry:n eettiset säännöt ja pyrkivän niitä noudattamaan. Säännöt ovat yksinkertaiset ja selkeät, niitä on helppo noudattaa.

Toimitusjohtaja, Pohjois-Suomen sähkö oy