Metropolian sähköauto-osaamista myytiin Kiinaan

29.9.2017

Metropolian Autolaboratorio laajentaa yhteistyötä Kiinaan. Supersähköauto Angelica julkistettiin Helsingissä perjantaina 29. syyskuuta.

Angelica on Metropolian aiemman, 2010 julkistetun ERA-sähköauton rungon päälle koottu uusi supersähköauto. Aivan sellaisenaan Angelica tuskin koskaan tulee myyntiin, mutta se on kiinnostava, toimiva ja hyvä testipenkki tuleville autohankkeille.

Auton lisäksi julkistettiin Metropolian ja AET:n yhteinen Eurosina-tutkimuslaitos, joka tutkii ja kehittää sähköautoja ja sähköisiä voimalinjoja. Metropolian nykyinen Autolaboratorio jatkaa opetusta ja opiskelijaprojekteja osana Eurosinaa, ja se saa rahoitusta Kiinasta ja jonne tietotaitoa ja Angelica-auto siirtyvät.   

Metropolian projektipäällikkö Ville Eskelinen kertookin, että kiinalaisen kumppanin on tarkoitus tehdä seuraavaksi suuremman perheluokan täyssähköinen auto.


ERA oli aikaansa edellä

ERA oli aikanaan hyvin poikkeuksellinen rata-auto: sen jokaista rengasta pyöritti erillinen, sähköautokäyttöön kehitetty sähkömoottori. Moottorilta oli suora akseli renkaalle, eli alennusvaihdetta jota tavallisesti sähköautoissa käytetään, ei ollut. Näin rakenne saatiin yksinkertaisemmaksi ja kevyemmäksi.

Angelican keskikonsolin kosketusnäytön ohjelmistot on kehitetty Metropoliassa.ERA:n ja siis myös Angelican erikoisuutena on neljän erillisen ajomoottorin mahdollistama teknologia, jossa jokaista rengasta ohjataan erikseen. Tällainen “Torque Vectoring” -tekniikka mahdollistaa huippuunsa viritetyn ajettavuuden. ERA voittikin katulaillisten sähköautojen rataennätyksen Saksan arvostetulla Nürburgring Nordschleifen kilparadalla syksyllä 2010. Suurista valmistajista muun muassa Audi on lupaillut Torque Vectoring -tekniikkaa uusiin nelivetoisiin sähköautoihinsa.

Metropolia ei tehnyt ERA-autoaan täysin yksin, vaan mukana olivat muun muassa Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutti ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto.

ERA:n mitattu huippunopeus oli 285 km/h ja 50 kWh akuston kantama noin 200 kilometriä. Kiihtyvyys satasesta kahteensataan on vaikuttavat 8,3 sekuntia. On siis ymmärrettävää, että kiinalaiset olivat kiinnostuneet juuri ERA:n tekniikasta.

ERA sellaisenaan oli kuitenkin tutkimushanke jonka parissa monet insinööriopiskelijat ovat tehneet lopputyönsä. Siitä jalostettu Angelica on tyylikkäämpi, pinnoiltaan viimeistelty ja käyttökokemukseltaan valmiimpi markkinoille. Angelicassa on muun muassa nykyiseen tyyliin keskikonsolin kosketusnäyttö ja mittaristo ratin takana korvattu näyttöelementillä. Myös konsoliohjelmistot ovat Metropoliassa kehitettyjä.

Auton sisusta on tyylikäs.

Teknisiä tietoja Angelica-sähköautosta:

  •  Moottoriteho 436 kW (593 hp)
  •  Akuston jännite 410-570 V
  •  Akkukapasiteetti 55,4 kWh
  •  Kiihtyvyys 0-100 km/h ~ 6 sekuntia
  •  Kiihtyvyys 100-200 km/h ~ 8 sekuntia
  •  Huippunopeus > 282 km/h