Teuvo Potter Pelle Pelottoman jalanjäljissä

14.1.2015

Esittelyvideo Mikko Myntin sähkörullaluistimista löytyy Youtubesta kuvaa klikkaamalla.Sähkömoottori surisee Satakunnan ammattikorkeakoulun automaatiolabran käytävällä. Ohi viilettää mies punamustassa nahkahaalarissa allaan rullaluistimet, reisillä läjä elektroniikkaa ja vyötäröllä pari metriä piuhaa. Tämä Skywalker on 26-vuotias sähköinsinööri Mikko Myntti.

Kullaalla syntynyttä ja Porissa opiskellutta Mikko Mynttiä rohkenee nimittää pellepelottomaksi, sillä idean sähkörullaluistimiin hän sai Aku Ankasta. Myntti painaa peukkukaasua ja liukuu eteenpäin. Pieni kokeilu onnistuu hyvin koulun käytävällä.

Ihanneolosuhteissa akut riittäisivät jopa 40 km ajoon – teille näillä vehkeillä ei tosin ole asiaa. Renkaiden sisällä pyörivät napamoottorit. Moottoreita ohjataan lelusähköskootterin peukkukaasulla ja käsijarrulla. Virtaa antavat lennokkikäyttöön tarkoitetut LiPo-akut. Digitaalinäytölle saa Sähkörullaluistimia ohjataan peukkukaasulla ja jarrulla. Luistinten rungot ovat omaa tekoa.akun tilan, nopeusasetukset, ajonopeuden ja kuljetun matkan.

Metallirungon propellipää suunnitteli ja teki itse, siteet ja monot löytyivät kotikomeron laskettelukalustosta. Helppoahan tuo, insinöörillä on plakkarissa myös automaatioasentajan ja sähköasentajan paperit.

Myntti sai luistimiin Tekesin Tuli-ideointikilpailusta rahoitusta, joka kului pääasiassa patentoinnin asianajokuluihin. Pantentin hankkiminen kaatui lopulta byrokratian kalleuteen. Kiinassakin on jo patentoitu polttomoottorilla toimivat rullaluistimet.

 
Kannustava opinahjo

Syksyllä Myntti aloitti työt Lempäälässä, sähköasemasuunnitteluun keskittyneessä Sähkölandiayrityksessä. Satakunnan ammattikorkeakoulusta Myntti valmistui 2014. Mies kiittelee opinahjoaan kokeilujen mahdollistamisesta ja suoranaisesta yllytyksestä.

Samkin käyntikorttina ajelevan Kleinbusin vaiheita voi seurata facebook-sivulla Facebook.com/SahkoKleinbusSamk.– Vuosikurssini pääsi suunnittelemaan ja toteuttamaan ensimmäisen version sähköautosta, jonka ideoi toimialajohtaja Petteri Pulkkinen.

Ekskursiot tehtiin niin Tampereen teknilliselle yliopistolle kuin hollantilaiseen tee-se-itse-sähköautosettejä välittävään firmaan, josta hankittiin moottori ja moottoriohjain. Sähköauton VolkswagenKleinbus T2 -runko löytyi Noormarkusta.

Seminaarivierailuilla saatiin näkökulmaa erilaisiin yhteiskuntiin.

– Virolaiset ja norjalaiset puhuivat valtion tuista sähköauton hankkimiselle. Suomalainen puhuja aloitti laskemalla, kuinka paljon sähköautoista saadaan verotuloja!

Ja hauskaa on ollut. Värikäs kleinbus on ilahduttanut mm. Pori Jazzin vieraita ja sähköllä liikkuva saunavaunu on vieraillut MTV3:n 45 minuuttia -ohjelmassa.

 
Ongelmat kysyvät ratkaisukykyä

Sähköinen virittely on opettanut Myntille projektinhallintataitoja, ongelmanratkaisukykyä ja yhteydenpitoa yrityksiin. Opiskelun lisäksi hän on työskennellyt hankkeissa projektipäällikkönä.

– Erikseen hankitut komponentit on saatava toimimaan yhdessä. Käytössä on uusia laitteita, jotka eivät ole toimintavarmoja. Esimerkiksi sähköauton moottorin laakerituennassa oli valuvikoja ja se jouduttiin vaihtamaan. Akuston hallinta on ongelmallista ja hintaakin pitäisi saada kuristettua riittävän alas.

Kahvia projekteissa kuluu kuppikaupalla. Kahvitauon tärkein anti on pysähtyminen. Kupillisen aikana ehtii ajatella, miten joku asia kannattaisi tehdä.

 
Teuvo Potter?

Kokeiluista on kasvanut jatkuvia laiteprojekteja. Tällä hetkellä sähkökleinbus odottaa uutta Arduino Rasberry Pi -ohjausta Windowspohjaisen Beckoffin teollisuusautomaation tilalle.

Mikko Myntti esittelee SAMK:n uuteen sähkökiihdytysautoon tulevaa Soliton 1 -moottoriohjainta.– Ohjelmoitavalla Arduinopiirilevyllä hoidetaan käytännössä kaikki se, mikä muuten hoidettaisiin releillä, Myntti sanoo.

Kleinbus-sähköauto on sähkö-, kone- ja automaatioinsinööriopiskelijoiden yhteinen projekti. Auton sisustus, verhoilu ja ulkopinnatkin on toteutettu opiskelijatyönä.

Konelabrassa Ford Anglian runko odottaa sisäänsä Kostov K13 -moottoria.

– Pian auto kiihtyy nollasta sataan kuudessa sekunnissa. Vähän niin kuin Teuvo maanteiden kuninkaalla tai Harry Potterilla se lentävä auto.

 
Isän jalanjäljissä

Ensimmäisen kerran Myntti ajeli sähköautolla 5-vuotiaana kun isä kokosi pienenpienen ajopelin romukomponenteista. Keksijähenkisen isän puuhailu loi ympäristön, jossa pääsi kokeilemaan ja rakentamaan. Pienellä kotitilalla korjattiin ja paranneltiin työkoneita.

Maaseudulla keksinnöt versovat käytännön tarpeista. Esimerkiksi traktorin nostolaitteisiin Mikko Myntti kehitti suursäkkinostimen. Nostimella säkin saa lähemmäs traktoria kuin etukuormaajan vastaavalla laitteella, joten se liikkuu näppärästi ahtaissa tiloissa ja on tukevampi siirrellä.

Myntti on haasteiden mies. Sisäinen Pelle Peloton herää väitteestä: ”Tuohon et ainakaan pysty!”.