Kesätyönä sähköurheiluauton rakentaminen

13.8.2009

Vantaalainen 24-vuotias Heikki Hakala opiskelee Metropolia Ammattikorkeakoulussa autosähköinsinööriksi. Kyseessä on puoliksi sähköosastolla ja puoliksi auto-osastolla suoritettava tutkinto. Hakala on myös mukana ERA sähköuheiluauton rakennusprojektissa, joka tähtää ympäristöystävällisen sähköauton kehittämiseen.

Opiskelijoiden rakentaman ERA sähköurheiluauton on määrä valmistua vielä tämän vuoden puolella.ERA sähköurheiluauton prototyypin suunnittelusta, tekniikasta ja rakentamisesta vastaa Metropolia Ammattikorkeakoulun insinööriopiskelijat yhteistyössä koti- ja ulkomaisten asiantuntijayritysten kanssa.

Opiskelijat työskentelevät projektin parissa lukuvuoden aikana koulun ohessa ja näin loma-aikaan täyspäiväisesti kesätöissä.

Projektin parissa oppii Hakalan mukaan käytännön asioita paljon enemmän kuin mitä pelkästään koulun penkillä istumalla.  

– Oikeastaan parempaa kesäduunia ei voisi edes toivoa. Tuskin sitä enää missään vaiheessa pääsee suunnittelemaan autoa alusta loppuun, Hakala toteaa.

Sähköurheiluautoon Hakala on suunnitellut sen 12 voltin matalajännitejärjestelmän, joka on toteutettu suomalaisen IWS International Oy:n kehittämällä hajautetulla virranhallintajärjestelmällä. Siinä auton kaikkien sähkölaitteiden kuten mittariston, jäähdytyksen ja valojen ohjaus on hajautettu 13 ohjainlaitteen avulla. Tavoitteena on ollut rakentaa mahdollisimman kevyt johtosarja.

Sähköurheiluautoon Hakala on suunnitellut sen 12 volttisen hajautetun virranhallintajärjestelmän, jonka ohjaus on toteutettu 13 ohjainlaitteen avulla.Hakala kertoo, että vuonna 2005 autoissa oli keskimäärin 2500 metriä johdotuksia. Hajautetun suunnittelun avulla ERAssa lukema putoaa viidesosaan. Auton virranhallintajärjestelmän ja johtosarjojen suunnittelu muodostavat myös Hakalan opinnäytetyön.

Myös viime kesänä Hakala työskenteli ERA-projektin parissa. Sitä edeltävä kesä kului Scanialla autosähköasentajana.

 – Scaniasta sain hyviä kontakteja ja alasta vähän lisää tuntumaa ja erilaista ajatusmaailmaa, sillä kyseessä oli kuitenkin raskas kalusto, Hakala kertoo.

Opintojen alussa Hakala pohti myös vaihtoon lähtemistä ennen kuin lähti mukaan autoprojektiin.

 – Tämä kyllä sitoo niin paljon, ettei vaihtoon lähteminen ole mahdollista. Mutta nyt kun on tässä mukana, niin ei tee kyllä edes mieli lähtee mihinkään, vaan haluan olla mukana tässä koko ajan, Hakala kertoo.

Opintojen jälkeen Hakala aikoo lähteä suunnittelupuolelle. Ulkomaat kiinnostavat, mutta löytyy Suomestakin muutama mahdollinen työnantaja.

– Jos kuitenkin jään tänne Etelä-Suomeen, niin varmaan suuntaan jatko-opiskelemaan eli lukemaan konetekniikan diplomi-insinööriksi, Hakala kaavailee.