ISS:n aluepäällikkö: ”Mobiilijärjestelmä on tehostanut työskentelyä”

ISS Palvelut Oy:n tekniset palvelut otti Ecomin mobiilijärjestelmän käyttöön vuoden 2008 marraskuussa.

ISS:llä kynnys mobiilijärjestelmän käyttöönottoon oli matala, sillä yrityksellä oli entuudestaan käytössä Ecomin töiden sähköinen kirjaus, johon asentajat syöttivät itse omat tuntinsa. Mobiilijärjestelmän käyttöönotosta selvittiin muutaman tunnin koulutuksella.

– Se oli yllätys, miten vähän ongelmia vanhemmassa päässä oli. Joistakin kavereista me ajattelimme, että he eivät pysty omaksumaan järjestelmää, mutta ei mennyt kuin pari viikkoa, kun he sanoivat, etteivät vaihda takaisin, aluepäällikkö Kari Rantanen kertoo.

Jarmo Lehtinen ja Kari RantanenISS:n kiinteistöteknisissä palveluissa työskentelee noin 750 työntekijää. Sähköasentajia heistä on noin 130. Aivan kaikilla mobiilijärjestelmä ei ole käytössä. Esimerkiksi pysyvästi samoissa kohteissa työskentelevät asentajat eivät tarvitse kannettavaa mobiilijärjestelmää, vaan käyttävät Ecomwebiä päivittäisten tuntien syöttöön. Ketään ei ole haluttu myöskään pakottaa uuden järjestelmän käyttöön, mutta silti vain muutama asentaja ei käytä sähköistä tunti-ilmoitusohjelmaa.

– Se on asentajillekin helpompaa, kun ei tarvitse juosta edestakaisin tuntilappujen ja papereiden kanssa. Asentajilla on työlistat koneella, ja näin he voivat hoitaa keikkoja itsenäisesti”, palvelupäällikkö Jarmo Lehtinen sanoo.

Rantasen ja Lehtisen mukaan ainoastaan yhteyksien kanssa on ollut satunnaisesti ongelmia, mutta muuten järjestelmän toimintavarmuus ja luotettavuus on ollut huippuluokkaa, eikä koneidenkaan kanssa ole ollut ongelmia.

– Nyt työmaalta ei tarvitse ajaa ruuhkassa toimistolle täyttämään huoltoraportteja, vaan ne voi lähettää suoraan työmaalta, Lehtinen sanoo.

– Nyt kaikki tiedot myös kirjataan vain kerran, eikä kenenkään tarvitse tehdä samaa työtä uudestaan. Kyllä tämä ehdottomasti tehostaa kokonaisprosessia työn tilauksesta laskutukseen, Rantanen lisää.

ISS:n kirjanpito ja laskutus hoidetaan SAPilla, mutta teknisessä huollossa Ecomia käytetään tämän rinnalla. Webin ansiosta myös laskutus pystytään hoitamaan entistä helpommin ja nopeammin. Pääasiassa huolto- ja kunnossapitotöihin erikoistuneessa yrityksessä tämä on olennaisen tärkeää, sillä suurin osa hommista tehdään tuntitöinä, ja asiakkaille lähtee satoja laskuja kuussa. Kun pieniä töitä on paljon, on myös kohteisiin asennettavien yksittäisten tarvikkeiden kirjaamisessa oltava tarkkana, jottei pieni hävikki moninkertaistu suuriksi tappioiksi.

 

Miniläppärit asentajien mukaan työmaille?

Sähköala.fi:n mobiililaitteiden nettitesti