» Etusivu » Yhteystiedot » Mediakortit » sopimuslomakkeet » Sähköala-lehti
  Etsi tietoa Sähköala.fi -sivuilta:  
 
     
» Etusivu >
Ammattilaiset >Sähköalan uutisia >Uutisarkisto >2008 >Alueellisilla sähköyhtiöillä tyytyväisimmät asiakkaat
Tulosta sivu
     
   
 


 
     


Alueellisilla sähköyhtiöillä tyytyväisimmät asiakkaat

15.12.2008

Marras–joulukuussa tehdyn Epsi Rating -asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan alueellisten sähköyhtiöiden asiakkaat ovat selvästi Fortumin ja Vattenfallin asiakkaita tyytyväisempiä.

Suomessa tutkimukseen haastateltiin noin 2 000 sähköyhtiöiden yksityis- ja yritysasiakasta marras–joulukuun aikana. Kyselyn tulosten mukaan asiakkaiden tyytyväisyys energiayhtiöihin on laskenut selvästi viime vuodesta.

Tutkimusta varten haastateltiin 2 000 sähköyhtiöiden asiakasta.Tutkimuksessa parhaiten pärjänneiden alueellisten sähköyhtiöiden asiakkaiden tyytyväisyysindeksi laski kahdella prosenttiyksiköllä viime vuodesta, mutta tyytyväisyysluku 72,8 riitti tuomaan voiton tämän vuoden vertailussa. Tutkimuksessa alueelliset sähköyhtiöt keräsivät kiitosta erityisesti luotettavuudestaan ja asiakaspalvelusta.

Alueellisiin yhtiöihin tutkimuksessa laskettiin kaikki yhtiöt, joiden asiakkaista satunnaisotannalla toteutettuun kyselyyn vastasi alle 200 henkeä. Tähän tutkimusryhmään kuuluivat esimerkiksi Vantaan Energian, Oulun Seudun Sähkön ja Imatran Seudun Sähkön asiakkaat.

Toiseksi parhaiten kyselyssä pärjäsi Helsingin Energia, jonka asiakastyytyväisyysindeksi laski 5,3 prosenttiyksikkö lukemaan 71. Selvästi huonommin meni Vattenfallilla, jonka asiakkaiden tyytyväisyys laski 62,3 pisteeseen, ja erityisesti Fortumilla, jonka pisteet laskivat 5,1 prosenttiyksiköllä tasan kuuteenkymmeneen.

Fortumin kannalta tutkimuksen ainoa lohdullinen tulos on, että kaksi vuotta sitten sen asiakkaat olivat vielä selvästi tämänhetkistä tyytymättömämpiä. Toisaalta monet tyytymättömimmät asiakkaat ovat todennäköisesti jo vaihtaneet sähköyhtiötä tämän jälkeen. Helsingin Energian ja pienempien sähköyhtiöiden asiakkaat ovat varsin uskollisia, kun taas Vattenfallin ja Fortumin asiakkaista vain hieman yli puolet kertoi aikovansa pysyä jatkossakin uskollisena energiayhtiölleen.

– Fortumin asiakasuskollisuuden pohjanoteeraus enteilee toimittajavaihdon merkittävää kiihtymistä ensi vuodelle. Asiakkaat kaipaavat muutosta, tutkimusta koordinoineen Epsi Finlandin toimitusjohtaja Mats Nybondas sanoo. 

Tutkimuksen mukaan monet vastaajat kokivat sähkön hinnankorotukset epäoikeudenmukaisiksi sähköyhtiöiden tehdessä samalla huikeita voittoja. Toisaalta kuluttajat kokevat sähkön hinnan vertailun ja sähköyhtiön vaihdon edelleen vaikeaksi.

EPSI-tutkimuksen tiedot kerättiin marras- joulukuussa puhelinhaastatteluilla. Tukholman kauppakorkeakoulun kanssa yhteistyössä toteutettu tutkimus tehtiin samaan aikaan kaikissa Pohjoismaissa osana Euroopan-laajuista EPSI Rating -tutkimusohjelmaa.