Yrittäjät tehneet tutkintapyyntöjä hakemistopalvelusta

23.6.2008

Useat sadat yrittäjät ovat raivostuneet verkossa toimivan yrityshakemistopalvelu Directan toiminnasta, kerrotaan yrittajat.fi –verkkosivuston uutisessa.

Yrittäjien mukaan heidän myyntipuheluissa ostamansa palvelut eivät ole vastanneet tilausvahvistukseen kirjattuja. Osa sanoo saaneensa palvelusopimuksen peruslaskun, vaikka ovat puhelimessa kieltäytyneet palvelusta.

-Juridisesti on selvää, että sopimus on sen mukainen, mitä puhelimessa on sovittu. Ongelmana on näyttökysymys, kun toinen vetoaa puhelinkeskusteluun ja toinen kirjalliseen tilausvahvistukseen. Yrittäjän tulisikin aina lukea tarkasti lähetetty tilausvahvistus ja reklamoida heti kirjallisesti, mikäli sen sisältö poikkeaa puhelimessa sovitusta. Toisaalta, jos ei ole sitoutunut mihinkään, ei myöskään tarvitse mitään maksaa, kertoo Suomen Yrittäjien lainopillinen asiamies, varatuomari Janne Makkula.

Directa ylläpitää verkossa yrityshakemistoa, josta se myy yrityksille nettinäkyvyyttä. Jokaisesta hakuosumasta veloitetaan asiakasyritykseltä 29 senttiä. Directan toimitusjohtaja Ville Komppa kertoo ihmettelevänsä ja pahoittelevansa sitä, etteivät sopimuksen ehdot ja hinnoittelu ole tulleet kaikille yrittäjille selväksi.

- Kanssamme sopimuksen tehnyt yrittäjä on saanut meiltä myyntipuhelun, valtaosa vielä vahvistuspuhelun, sitten postissa vielä tilausvahvistuksen, sopimusehdot ja laskun. Laskun maksamalla yrittäjä on vahvistanut hyväksyvänsä sopimuksen ja siihen liittyvät ehdot. Vasta vuoden päästä kun asiakas on saanut laskun hakuosumista, ovat yksittäiset yrittäjät kokeneet, että eivät olekaan tällaista tilanneet tai ovat ymmärtäneet asian väärin. Jos juridisesti ajattelee, niin sopimus on täysin pitävä, Komppa sanoo yrittajat.net -sivuston haastattelussa.

Yrittäjät ovat jättäneet palvelusta poliisille lukuisia tutkintapyyntöjä.