Suomalaisvalmisteinen sähköauto luovutettiin Enstolle

4.12.2009

Kuva Mikko Arvinen  
Suomalaisessa sähköautoilussa otettiin perjantaina 4.12. jälleen yksi askel eteenpäin kun European Batteriesin myynti- ja markkinointijohtaja Martti Alatalo ojensi uunituoreen sähköauton avaimet Enston liiketoimintajohtaja Hannu Keinäselle salamavalojen loisteessa Porvoossa.

Sähkökäyttöiseksi muutettu Volkswagen Passat on Tuusulassa toimivan Finnish Electric Vehicle Technologies Ltd:n (FEVT) suunnittelema, mutta Enstolle luovutettu auto on sikäli historiallinen, että se on koottu Valmet Automotiven autotehtaalla Uudessakaupungissa.

Tuusulassa on tehty aikaisemmin kolme vastaavaa Passattia, yksi FEVT:n testikäyttöön ja kaksi Fortumille. FEVT on vuonna 2003 perustetun European Batteries Oy:n tytäryhtiö. European Batteries ja Valmet Automotive selvittävät yhteistyömahdollisuuksia niin akkujen toimittamisen kuin mahdollisesti autojenkin kokoamisen osalta, mutta mahdollisista päätöksistä ei toistaiseksi ole hiiskuttu julkisuuteen.

European Batteriesin täyssähköautoksi muuntaman Passat Variantin toimintasäde on noin 100 kilometriä 252 kilon painoisella akustolla. Normaalista pistorasiasta akut saa ladattua täyteen noin kahdeksassa tunnissa. Kolmivaiheisella 3 x 16A -virralla aika putoaa neljään tuntiin.

– Akku kestää normaalikäytössä jopa 3 000 latauskertaa, mikä vastaa 200–300 000 ajokilometriä. Tämäkin luku tulee kasvamaan hyvin nopeasti, European Batteriesin myynti- ja markkinointijohtaja Martti Alatalo sanoo.

Ensto kehittää sähköautojen latauspisteitä, joiden testaus onnistuu luonnollisesti helpommin oikealla autolla. Enston liiketoimintajohtaja Hannu Keinäsen mukaan Enston latauspisteelle on uskallettu ennustaa kysyntää ulkomaita myöten. Suomalaisilla on runsaasti kokemusta esimerkiksi autojen lämmityspistokkeiden valmistuksesta, ja tätä tietämystä voidaan hyödyntää myös sähköautojen latauspistokkeiden suunnittelussa.

– Kasvuennusteita on näin uudella alalla todella vaikea laatia, mutta kasvu voi olla nopeakin. Kaupunkikuvaan istuvaksi muotoiltu, helppokäyttöinen ja sekä toiminnoiltaan että ulkoasultaan helposti muunneltava latauspiste löytää varmasti ostajansa, Keinänen uskoo.

Toimittajille tarjottiin Porvoossa myös mahdollisuus päästä lyhyelle koeajolle Passatilla. Auton suorituskyky teki lyhyelläkin lenkillä nopeasti vaikutuksen, ja luvattuun alle 10 sekunnin kiihtyvyyteen 0–100 km/h oli helppo uskoa. Vielä suuremman vaikutukset teki moottoriäänien täydellinen puuttuminen ja ajamisen helppous, sillä periaatteessa manuaalisesta vaihteistosta huolimatta kytkintä ei tarvinnut käyttää lainkaan pysähdyttäessä, vaan auto lähti paikaltaan ripeästi liikkeelle kakkosvaihteellakin.

Epävirallisissa puheissa sähköauton prototyypin hinnaksi arvioitiin noin puoli miljoonaa euroa, mutta enstolaisia lohduttanee ainakin hieman, että auton käyttökustannukset ovat vain noin pari euroa sadalla kilometrillä.