» Etusivu » Yhteystiedot » Mediakortit » sopimuslomakkeet » Sähköala-lehti
  Etsi tietoa Sähköala.fi -sivuilta:  
 
     
» Etusivu >
Ammattilaiset >Sähköalan uutisia >Uutisarkisto >2009 >SLO:n markkinointiseminaari: aina ei tarvitse myydä halvinta
Tulosta sivu
     
   
 


 
     


SLO:n markkinointiseminaari: aina ei tarvitse myydä halvinta

9.2.2009

SLO järjesti Turussa 6.–8. helmikuuta pidettyjen Rakentaminen & Sisustaminen -messujen yhteydessä markkinointiseminaarin sähköurakoitsijoille.

Yleensä lähinnä ammattimessuilla näkyvä SLO osallistui Turun rakentamismessuille yhdellä tapahtuman suurimmista osastoista. SLO:n myyntijohtaja Matti Savolaisen mukaan kuluttajamessuille osallistumisella pyritään tuomaan lisäarvoa pienemmille urakoitsijoille ja sähkötarvikkeiden jälleenmyyjille.

Matti Savolainen. Kuva Mikko Arvinen– Me olemme ehdottomasti ammattipuolella, mutta me haluamme viedä asiaa eteenpäin kuluttajille ammattiketjun kautta. Jos kuluttajille osataan myydä ja markkinoida laadukkaampia ja helppokäyttöisempiä tuotteita ja urakoitsijat osaavat tarjota kuluttajille parasta osaamistaan, pidämme me eurot alalla ja varmistamme, etteivät tuotteet ja työt kulkeudu harmaille markkinoille, Savolainen sanoi. 

Osana tapahtumaa messuilla järjestettiin SLO:n koulutusseminaari, missä 20 urakoitsijaa kävi kahden päivän aikana SLO:n edustajien kanssa läpi esimerkiksi asiakastyöskentelyn ongelmakysymyksiä.

SLO:n Varsinais-Suomen aluejohtaja Pertti Laaksosen ja SLO:n Turun myyntipäällikkö Marko Laineen mukaan koulutuksella pyrittiin lisäämään sähköurakoitsijoiden myynnillisiä valmiuksia saada lisää tuottoa omalle toiminnalle. Sähkötarvikkeitakin on opittu katsomaan viime vuosina myös sisustuksellisessa mielessä, ja arvokkaampien ja erikoisempien tuotteiden myynnistä saattaa jäädä hieman parempi kate myös urakoitsijalle.

Pertti Laaksonen ja Marko Laine– Turvallisuus, luotettavuus ja tarvittavien sähköasennusten saatavuus olevat yleensä ensimmäisenä tärkeysjärjestyksessä ja hinta tulee vasta tämän jälkeen. Monelle urakoitsijalle voi tulla jopa yllätyksenä jos kuluttaja haluaakin 56 euron peitelevyn normaalin kolmen euron peitelevyn sijaan, Laine sanoi.

Laaksosen mukaan urakoitsijat saattavat urautua helposti tiettyjen tuotteiden myyntiin.

– Monilla kuluttajilla on rahaa, mutta meillä ei ole ollut rohkeutta hienompien tuotteiden markkinointiin. Monilla sähkömiehillä on edelleen tapana lähteä tyrkyttämään kaikkein halvinta, vaikka asiakkaalle hinta ei edes olisi mikään kysymys. Jos ajattelee vaikka kännykällä ohjattavia kodinohjausjärjestelmiä, niin ne lisäävät selvästi mukavuutta, ja monet ovat valmiita käyttämään rahaa, jos he vain pääsevät muuten helpommalla, Laaksonen sanoi.

Koulutuksen lisäksi messuosastolla tutustuttiin kuluttajamarkkinointiin laajemmalla rintamalla. Lauantaina varsinaisten messujen jälkeen reilut 150 varsinaissuomalaista sähköurakoitsijaa saapui puolisoineen osastolle SLO:n vieraaksi tutustumaan miten kuluttajamarkkinointia voidaan toteuttaa yhdessä.


Sähköalan kevään messukierros starttasi viikonloppuna Turusta