Sähköautomessujen tarjonta moninkertaistui viime vuodesta

13.9.2010

Helsingin Messukeskuksessa järjestettiin näyttävä Electric Motor Show -sähköautotapahtuma 10.–12. syyskuuta. Näytteilleasettajien ja esillä olleiden ajoneuvojen määrä moninkertaistui viime vuodesta.

Sähköautomessuilla oli esillä lukuisia kiinnostavia sähköajoneuvoja autoista ja mopoista golfkärryihin ja moottorikelkasta puutarhatraktoriin. Messujen yhteydessä järjestettiin myös monia seminaareja ja keskustelutilaisuuksia, missä keskusteltiin esimerkiksi liikenteen vaihtoehtoisista energialähteistä ja sähköautojen pakkaskestävyydestä.

Siinä missä viime vuoden messuilla oli näytteillä vain muutamia autoja, oli Messukeskuksessa tällä kertaa esillä yli toistakymmentä kiinnostavaa, tieliikennekäyttöön valmista sähköautoa. Esillä oli esimerkiksi italialaisen Micro-Vettin sähköistämiä Fiateja, Tesla Roadster, Peugeot iOn ja Helsingin Energian käytössä oleva Peugeot Expert -tila-auto, Suomessakin juuri myyntiin tullut Think City, Valmet Automotiven konseptiauto Eva, European Batteries Oy:n Enstolle esittelykäyttöön valmistama Volkswagen Passat sekä Sähköautot – Nyt! -hankkeen entistä valmiimpi eCorolla.

Think-sähköautojen myynti käyntiin

Messuilla kaikille ajokortin omaaville kävijöille tarjottiin mahdollisuutta testata Think-sähköautoja lyhyellä koeajoradalla. Kaikille sähköauton ovi ei kuitenkaan avautunut, sillä mahdollisuudesta kiinnostuneiden jono venyi nopeasti näyttäviin mittoihin. Valmet Automotiven markkinointi- ja myyntijohtaja Hans Svenssonin mukaan koeajomahdollisuus haluttiin tarjota turhien ennakkoluulojen romuttamiseksi.

– Moni yllättyy siitä, miten suurelta autolta Think tuntuu ajo-ominaisuuksiltaan ja kuinka hiljaisia ne ovat, Svensson sanoi.

Thinkien valmistus Suomessa alkoi viime vuoden joulukuussa.

– Autoja viedään Norjaan, Tanskaan, Itävaltaan, Sveitsiin, Hollantiin ja Espanjaan, ja nyt olemme valmiita käynnistämään myynnin myös Suomessa.

Tähän mennessä Uudestakaupungista on toimitettu joitakin tuhansia Thinkejä, mutta tämän tarkempia lukuja ei vielä tässä vaiheessa paljasteta. Auton myyntihinta Suomessa on hitusen alle 50 000 euroa. Sähköautojen hinnasta noin puolet tulee akuista ja akkujen hallintajärjestelmästä.

– Niin kauan kuin akkujen kysyntä ylittää moninkertaisesti niiden tarjonnan, niin hinnat tulevat olemaan kovia, mutta kahden–kolmen vuoden kuluttua maailma tulee näyttämään varmasti erilaiselta. Uskon myös, että valtiovalta tulee seuraamaan muiden Pohjoismaiden linjauksia sähköautojen hankinnan mahdollistamiseksi myös yksityisille auton käyttäjille, Svensson sanoo.

 

Sähköverkot kestävät
sähköautojen yleistymisen

Lappeenrannan teknillisen yliopiston sähkötekniikan professori Jarmo Partasen mukaan Suomen nykyinenkin sähköverkko kestäisi hyvin sähköautojen suhteellisen laajamittaisenkin yleistymisen.

– Verkoissa on kyllä kapasiteettia. Suomessa on totuttu suuriin tehoihin esimerkiksi sähkösaunojen ja sähkölämmityksen myötä. Varsinkaan sähköautojen hidas lataus 3,6 kilowatin teholla ei olisi mikään ongelma. Lähes kaikissa kiinteistöissä on myös tarvittavat 16 ampeerin sulakkeet valmiina. Lähinnä kaupunkien keskustoihin tarvittaisiin lisää uusia latauspisteitä.

Sähköautojen määrän suuri kasvu tulee asettamaan vaatimuksia myös sähköverkkojen älykkäälle hallinnalle, mutta tähän on vielä matkaa.

– Jos autoja olisi paljon ja niitä ladattaisiin samaan aikaan, niin tämä aiheuttaisi tietenkin suuria tehopiikkejä jos mitään vuorottelua ei olisi.

Partasen mukaan sähköautojen kehitystyöhön on lähtenyt tosissaan mukaan niin paljon myös suuria ja merkittäviä toimijoita, että ohimenevästä ilmiöstä ei varmastikaan ole enää kyse.

– Sähköautojen buumi on noussut erittäin nopeasti eri puolilla maailmaa. Vielä viisi vuotta sitten sähköautoista ei puhuttu juuri lainkaan, mutta nyt joka puolella on valtava kehitystyö menossa. Kehityksen näkee selvästi tänään täälläkin, ja vuoden päästä on otettu taas varmasti suuria harppauksia eteenpäin.

Sähköautobuumi on omiaan lisäämään myös sähkötekniikan opintojen kiinnostavuutta.

– Sähköautot tuovat mukanaan monia kiinnostavia opetettavia asioita. Myös tutkimuspuolella on paljon ratkaisemattomia kysymyksiä, ja sähköautoihin liittyviin tutkimushankkeisiin löytyy helposti uusia, motivoituneita tutkijoita, professori Partanen kertoi.

Sähköautotapahtuman rinnalla Helsingin Messukeskuksessa järjestettiin suuri X-treme Car Show -erikoisautonäyttely. Kolmen päivän aikana messuilla vieraili yli 11 000 autoista kiinnostunutta kävijää.