FiCom julkaisi ohjeet taloyhtiön tietoliikenneoperaattorin vaihtoon

4.10.2012

FiComin operaattorijäsenet ovat tuottaneet uuden ohjeistuksen selkeyttämään taloyhtiöiden ja tietoliikenneoperaattoreiden välistä toimintaa.

Toimintamallien tarkoituksena on luoda sujuvat menettelytavat ja yhteistyön käytännöt tilanteisiin, joissa taloyhtiö vaihtaa tele- tai kaapelitelevisio-operaattoria tai solmii verkkosopimuksen uuden operaattorin kanssa. 

Toimintamallien tarkoituksena on luoda asiakkaiden etujen mukaiset sujuvat menettelytapa- ja yhteistyömallit operaattoreiden ja asiakkaiden välille tilanteisiin, joissa taloyhtiö vaihtaa operaattoria tai solmii kiinteistön verkkosopimuksen uuden operaattorin kanssa. Toimintamallit koskevat asuinkäytössä olevia taloyhtiöitä.

Taloyhtiöiden mahdollisuudet hankkia asukkailleen, kuten myös asukkaiden mahdollisuudet hankkia itselleen, tietoliikenne-, viestintä- ja sisältöpalveluja ovat lisääntyneet. Viestintävirasto voi velvoittaa taloyhtiön luovuttamaan operaattorille käyttöoikeuden taloyhtiön sisäverkon vapaana olevaan osaan, jotta taloyhtiön asukas voi valita viestintäpalvelun tarjoajan. Kesällä 2010 muuttunut asunto-osakeyhtiölaki mahdollistaa lisäksi taloyhtiölle aikaisempaa selkeämmin tietoliikennepalveluiden, kuten laajakaistapalvelun, hankkimisen yhteishankintana kaikille huoneistoille.

 

Ohje verkossa FiComin sivuilla