Ladattava Opel Ampera -hybridi saapui Suomeen

26.3.2012

Amperan akkuja ladataan joko pistorasiasta tai auton polttomoottorilla. Alle 50 000 euron hintainen, Vuoden autoksi juuri valittu Ampera saapuu kauppoihin huhti-toukokuussa.

Täyteen ladatulla 16 kWh:n litiumioniakulla autolle luvataan ajotavasta ja olosuhteista riippuen 40–80 kilometrin sähköinen käyttösäde. Kun virta loppuu, käynnistyy akkuja lataava, generaattorina toimiva 1,4-litrainen polttomoottori automaattisesti. Auton liikkumiseen käytetään kuitenkin aina pelkästään 111 kilowatin tehoista sähkömoottoria, mikä riittää takamaan autolle sähköautoksi erinomaisen 160 km/h huippunopeuden ja reilun yhdeksän sekunnin kiihtyvyyden 0–100 km/h. Matka-ajossa 40 litran polttoainetankki riittää noin 500 kilometrin ajoon.

Opel Ampera. Kuva Mikko Arvinen230 voltin jännitteellä ja 10 ampeerin virralla Amperan akkujen lataus kestää noin kuusi tuntia. Erillisen asennuksen vaativaa Voltec-kotilatausasemaa käytettäessä voidaan käyttää myös 16 ampeerin virtaa, mikä pudottaa latausajan neljään tuntiin. Varsinaista pikalatausmahdollisuutta Amperassa ei kuitenkaan ole.

Ampera valittiin Euroopan Vuoden autoksi maaliskuun alussa kirkkaasti ennen Volkswagenin Up-pikkuautoa. Viime vuonna titteli myönnettiin Nissan Leaf -sähköautolle, minkä myynti on niin ikään alkamassa Suomessa lähiaikoina.

GM esitteli Amperan amerikkalaisen sisarmallin Chevrolet Voltin konseptimallin tammikuussa 2007. Detroitissa valmistettavan Chevroletin myynti ja tuotanto alkoi Yhdysvalloissa loppuvuonna 2010. Eurooppaan ensimmäiset virallisesti myytävät autot saapuivat nyt helmikuussa. Suomessa kaikkine veroineen 48 766 euron hintaisen Amperan myynti alkaa huhti-toukokuussa.