Sähköyhtiöiden asiakastyytyväisyys loivassa nousussa

20.12.2012

EPSI Ratingin vuosittaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan yksityisasiakkaiden tyytyväisyys sähköyhtiöihin on noussut hieman edellisvuodesta.

Asiakastyytyväisyys yksityisasiakkaat 

Vuoden nousija oli Vattenfall, joka paransi tulostaan kaikilla kyselyn osa-alueilla. Tyytyväisimpiä yksityisasiakkaat olivat kuitenkin Helsingin Energiaan, jonka suosio kääntyi taas nousuun viimevuotisen notkahduksen jälkeen. Yksittäisesti mitatuista yhtiöistä ainoastaan Fortumin asiakastyytyväisyys laski viime vuoden tuloksesta.

Myös yritysasiakkaiden asiakastyytyväisyys nousi hieman: Sekä Fortumin, Vattenfallin että vertailun kärkipaikkaa pitävän Helsingin Energian yritysasiakkaat olivat huomattavasti tyytyväisempiä kuin aiemmin. Kyselyn ryhmä ”muut”, joka koostuu lähinnä paikallisista sähköyhtiöistä, menestyi viime vuonna yritysasiakkaiden tyytyväisyysvertailussa parhaiten, mutta tänä vuonna ryhmän tulokset laskivat tuntuvasti.

Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että kiinnostus alkuperäismerkittyyn sähköön on vähentynyt: Vain 23,4% sähköasiakkaista ovat valmiita maksamaan enemmän alkuperäismerkitystä sähköstä, kun viime vuonna vastaava luku oli 36,5%.

Kysely tehtiin samaan aikaan myös Ruotsissa ja Norjassa. Tutkimuksen mukaan Suomessa ollaan viime vuoden tapaan huomattavasti tyytyväisempiä sähköyhtiöihin kuin naapurimaissa.

Kansainvälinen ja riippumaton EPSI Rating tutkii vuosittain kuluttajien tyytyväisyyttä sähköyhtiöihin. Tutkimusta varten haastateltiin puhelimitse loka-marraskuun aikana n. 2000 suomalaista.