Espoossa esiteltiin pikaladattava sähköbussi

3.12.2015

Linkker Oy ja Helsingin seudun liikenne (HSL) esittelivät joulukuun alussa uuden sähköbussien pikalatausratkaisun, joka mahdollistaa autojen latauksen päätepysäkillä vuorojen välillä.

Sähköbussi Tapiolassa. Kuva Mikko Arvinen

Uuden latausratkaisun ansiosta pääkaupunkiseudun liikenteeseen vuodenvaihteessa tulevat, kotimaisen Linkkerin valmistamat bussit voidaan varustaa monia muita sähköbusseja pienemmillä akuilla, jotka eivät vie tilaa matkustamosta. Kevyempien akkujen ansiosta liikennöinti kuluttaa vähemmän energiaa ja myös auton hankintahinta saadaan näin alhaisemmaksi.

Linkkerin linja-auton kilometrikulutukseksi luvataan 1,05 kWh, joten auton 55 kWh akut riittävät noin viidenkymmenen kilometrin ajoon. Kun metro alkaa kuljettaa matkustajia Espoosta Helsinkiin ensi vuoden elokuussa, muuttuu valtaosa eteläisen Espoon bussireiteistä syöttölinjoiksi metroasemille. Näille lyhyemmille lenkeille sähköbussien käyttösäde riittää mainiosti, kun päätepysäkiltä saa lisää virtaa aina matkustajia odotellessa ja kuljettajien taukojen aikana.

Ensimmäiset bussit valmistetaan yksittäiskappaleina Linkkerin omissa tuotantotiloissa Nastolassa ja Fortacon tiloissa Sastamalassa. HSL on tilannut Likkeriltä yhteensä 12 bussia. Osa autoista aloittaa liikennöinnin Helsingin kantakaupungin linjoilla tulevan kevään aikana.

Fortum vastaa hollantilaisen Helioxin valmistaman latauspisteen ylläpidosta Espoon Tapiolassa. Latausvirta kytkeytyy automaattisesti päälle bussin katolta nousevan johtimen kytkeytyessä virroittimeen.


Lisätietoja Helioxin pikalatausratkaisuista yhtiön kotisivuilla