Robottibussit asuntomessuvieraiden kuljettajina

18.6.2015

Tämän vuoden Vantaan Asuntomessuilla messuvieraat pääsevät kokeilemaan kuskittomia pikkubusseja. Robottikuski voi olla turvallisempi valinta kuin oikea kuljettaja.

Vantaan kaupunki on mukana CityMobile2-hankkeessa, johon kuuluu yhdeksän kaupunkia seitsemästä maasta. Hanke tarjoaa mahdollisuuden kokeilla ilmaiseksi EasyMile-yhtiön EZ-10 bussin uutta tekniikkaa turvallisesti liikenteeltä suljetulla kevyen liikenteen väylällä.

CityMobil2-bussit kuljettavat messuvieraita Kivistön rautatieasemalta messualueelle koko aukioloajan 10.7. - 9.8.2015 välisenä aikana.

Bussit on suunniteltukin lähinnä viimeistä kilometriä, kuten junapysäkin ja kodin välisiä matkoja varten, eivätkä korvaamaan pitkän matkan joukkoliikennettä. Ne sopisivat esimerkiksi pysäköinti- ja tehdasalueille ja muille rauhallisen liikenteen väylille nopeuttamaan lyhyiden välimatkojen siirtymisiä.

   

3D-mallinnuksella ohjautuva robotti on täynnä tekniikkaa

Täysin sähköllä toimiva auto kykenee kuljettamaan jopa kymmenen henkeä ja toimimaan yhtäjaksoisesti 14 tuntia. Parhaimmillaan laite kykenee 40 km/h nopeuteen, mutta asuntomessuilla pikkubussit liikennöivät paljon pienemmillä nopeuksilla.

Francois Charlot

- Katolla, edessä ja takana olevat lasersensorit mittaavat ympäristöä  ja tekevät alueesta 3D-kartan bussille, jonka mukaan kulkuneuvo liikkuu, Easy Milen Francois Charlot kertoo.

3D-karttaa voi tarkkailla bussin sisällä olevasta näytöstä. Automatiikka antaa ohjeet moottoreille ja auto liikkuu lasketun reitin mukaan. Se väistää myös liikkuvat esteet, kuten eteen juoksevat lapset.

- Mikään kulkuväline ei ole täysin turvallinen, mutta robottibussi on turvallisempi kuin oikea kuski, sillä sen reaktioaika on noin 100 millisekuntia. Se kykenee jarruttamaan hyvin nopeasti, mutta törmäysten varalta täytyy tehdä kompromisseja jarrutuksen nopeuden suhteen, sillä muuten matkustajat voivat vahingoittua, Charlot kommentoi.

Lait eivät vielä salli robottiautojen käyttöä, mutta Trafi on aktiivisesti seurannut uudenlaisen kulkuvälineen hyväksyntää Euroopassa. Myös Liikennevirasto on tutkinut tekniikan käyttömahdollisuutta yleisillä teillä ja HSL on selvittänyt sen soveltuvuutta osaksi joukkoliikennejärjestelmää. Tällä hetkellä laitteet ovat hyvin kalliita eikä niitä ole vielä kaupallisilla markkinoilla.