Hybridillä sähköauton suuntaan

10.3.2015

BMW i3 on suunnilleen saman hintainen ja kokoinen kuin kilpailijansa Nissanilta ja Volkkarilta, mutta silti jotain ihan muuta.

BMW i3:n moottori on takarenkaiden välissä ja akusto on yhtenä isona laatikkona matkustamon alla. Näin tavaratilaa on saatu sekä keulaan että perään. Auton akuston kantama on noin 130–160 kilometriä. Tätä pidemmille matkoille BMW:n ratkaisu on tavaratilan alla oleva pieni polttomoottori.

Kuva Tuomas SaulialaLisävarusteena myytävä moottoripyörän kaksisylinterinen kone jauhaa generaattorilla tarvittaessa reilun sadan kilometrin edestä lisää kantamaa. Ja toisin kuin akuston latauksen, jatkokantaman voi tankata huoltoasemalla.

Pikalatausasemien saatavuus ja luotettavuus on vielä melko hataralla pohjalla. Siten pieni polttomoottori tekeekin hyvää kantamakammolle, eli sille hermoa puristavalle tunteelle että akku ei ehkä vie autoa perille asti. Melkein kaikki päivittäiset ajot voidaan kuitenkin edelleen tehdä ajoakun voimin, joten bensalla päristellään harvoin.


Uusi ulkonäkö, klassinen ajettavuus

Kuva Tuomas SaulialaBMW on mielenkiintoinen ajettava. Tyylilleen uskollisena BMW on tehnyt rungosta jäykän ja ohjauksesta herkän. Voimaa autossa on 170 hevosvoimaa (130 kW), mikä riittää kiidättämään auton nollasta satasen vauhtiin reilussa seitsemässä sekunnissa.

Maantiellä lyhyt akseliväli tuntuu tekevän suuntavakaudelle hallaa, mutta muuten sähköisen ajon äänetön, välitön vääntö ja tehokas moottori tekevät etenemisestä miellyttävää. Kaupunkien nykivässä, mutkaisessa liikenteessä i3 on parhaimmillaan.

Kuva Tuomas SaulialaBMW i3 poikkeaa kaikista muista autoista niin muotoilunsa kuin ominaisuuksiensakin osalta. Se on BMW:n lyhyin auto, mutta sisätiloiltaan samaa luokkaa tavallisen kolmossarjalaisen kanssa. Se on sähköautoksi kevyt, vain noin 1 300 kiloa – tai 1 200 kiloa ilman kantamanpidentäjää. Lisäksi siitä puuttuu B-pilari kokonaan, eli etuovi kiinnittyy suoraan ”kaappari”-malliseen takaoveen. Takaovien avaamiseksi etuovet pitää avata ensin.

Keveys ja B-pilarin poisjättö ovat mahdollisia, koska auton kantava runko on hiilikuitua. Autossa ei ole vaihdekeppiä, kardaaniakselia, mittaristoa eikä keskikonsolia perinteisessä mielessä. Kuskin paikalta voi vaivattomasti siirtyä matkustajan puolelle, sillä pieni vaihdevipu on sijoitettu ratin taakse.


Takapenkillekin mahtuu

Kuskin tarvitsemat tiedot esitetään kahdella pienellä näytöllä. Muut toiminnot ovat pitkälti kuten missä tahansa baijerilaisessa, joskin nappuloiden sijoittelu on hieman poikkeava. Informaatiota auton toiminnoista esitetään kohtuullisesti.

CCS-pikalatausliitinAuto on rekisteröity neljälle, eli takapenkillä on turvavyöt kahdelle. Lasten kyyditystä testattiin Isofix-kiinnitteisellä lastenistuimella ja kolmevuotiaalla lapsella. Koko kyljen avaavat ovet ja normaalia korkeampi sisäänkäynti tekivät lapsen paikalleen auttamisesta helppoa. Tavaratila takana on pienehkö, eikä etutilaan mahdu latauskaapelien lisäksi juuri muuta. Autoon ei ole saatavilla kattotelineitä tai vetokoukkua.

Auton akut voi ladata sekä eurooppalaisten autonvalmistajien suosiman CCS-standardin mukaisissa pikalatauspisteissä että tavallisesta pistorasiasta, jolloin akkujen lataus tyhjästä täyteen tosin kestää lähes kymmenen tuntia.

Suomen hinta- ja saatavuustietoja ei vielä ole saatavilla, mutta Ruotsin hinnoista päätellen auton hinta asettunee 45 000 euron tuntumaan.