Riittävästi virtaa sähköauton lataukseen

1.3.2014

Sähköautojen yleistyessä myös kotipihoilla ja talonyhtiöiden parkkipaikoilla alkaa näkyä latausliittimiä. Sähköauton lataus eroaa huomattavasti tutusta lohkolämmittimen käytöstä.

Sähköautojen akkutekniikan kehittyessä auton latausaika nousee yhä suuremmaksi ongelmaksi. Esimerkiksi pistokehybridi Toyota Prius PHEV:n akku riittää noin 20 kilometrin ajoon, ja latausaika normaalista kotipistokkeesta onkin kohtuulliset pari tuntia. Opel Amperan akuilla pääsee kolme kertaa pidemmälle, mutta latausaikakin on kolminkertainen.

Oleellista on sähköpistokkeen antama teho. Kotoa ja toimistolta lattialistan vierestä löytyvä tavallinen pistorasia pystyy tarjoamaan pari kilowattia tehoa, eikä sitä ole suunniteltu sen enempään.
 

Laskennalliset latausajat 22 kWh sähköauton lataukseen:  Sähköauton lataus

   
Suuremmalla teholla nopeampi lataus

Niin sanottu Mennekeslataus on vakiintumassa Euroopassa sähköautojen pääasialliseksi latausjärjestelmäksi. Siinä tehoa siirretään kolmessa vaiheessa, joista jokainen on 16 tai 32 ampeeria. Teho vastaa neljää, viittä sähkökiuasta. Teho on sen verran suuri, että latausjärjestelmän käyttö saattaa vaatia kiinteistön vanhan sähkökeskuksen uusimista. Myös kaapeloinnin tulee olla mitoitettu näille tehoille.

Sähköauton latausSähköautojen tuloon kannattaakin varautua kiinteistöjen rakentamisen ja remontoinnin yhteydessä riittävillä kaapeloinneilla ja sähkökeskuksilla. Perinteiset lohkolämmitintolpat saattavat sopia hitaaseen lataamiseen, mutta sähkömiehen tulee tämä varmistaa.

Lohkolämmittimet on suunniteltu toimimaan tunnin, pari kylmällä säällä, ei kokopäiväisesti kesäkuumilla.

Jos olet saneeraamassa omakotitalon sähköverkkoa tai suunnittelemassa uuden talon rakentamista, kannattaa tulevaisuuteen varautua mitoittamalla sähkökeskukset sähköauton latausta varten. Pihalla seisovan lämmitystolpan kaapeloinnit kannattaa tehdä sähköautojen vaatimia lataustehoja silmälläpitäen, tai putkittaa kaapeli sitten, että vaihto onnistuu myöhemmin edullisesti ilman kaivuutöitä.

Myös kerrostaloyhtiöissä a muilla suurilla parkkipaikoilla kunnollinen kaapelointi on hyvä lähtökohta autoilun sähköistymiselle.

    

Suuremmat tehot kasvattavat riskejä

Sähköautojen latausvirrat tuovat tavallisen ihmisen käsiin liittimiä ja sähkötehoja, jotka normaalisti ovat olleet vain sähköalan ammattilaisten ulottuvilla. Niinpä käytön turvallisuuteen täytyy kiinnittää erityistä huomiota.

Jatkojohtoja ei tule käyttää, sillä pitkään jatkuva täyden tehon lataus voi vähitellen sulattaa kaapeleita ja liitäntöjä.

Sähköauton lataus– Liittimet tulee pitää puhtaana, hajonneet liittimet pitää vaihtaa uusiin ja vikavirtasuojus kannattaa testata säännöllisesti, muistuttaa sähköautojen lataustolppia valmistavan Enston myyntipäällikkö Mikko Rämö.

Suuren lataustehon takia liittimiin tuodaan myös hieman älyä. Latausasema ei esimerkiksi kytke sähkövirtaa päälle ennen kuin latausasema ja auto ovat yhdessä todenneet, että liitin on kunnolla kiinni ja vastassa on sähköauto. Niinpä irtonainen sähköauton latauspistoke on varsin vaaraton kapistus.

Tulevaisuudessa älyn määrä kasvaa. Horisontissa siintää mahdollisuus siirtää sähköä myös autosta taloon, eli käyttää auton akkua sähkön välivarastointiin. Tällainen tarve saattaa syntyä jos vaikkapa aurinkopaneeleja käytetään runsaasti paikalliseen sähköntuotantoon. Muutos olisi osa älykäs sähköverkko -ajattelua, jossa sähköverkkoon kytkettyjä laitteita voidaan ohjata älykkäästi käytössä olevan kapasiteetin mukaan.


Sähköautojen yleistyminen tuo haasteita

Kerrostaloyhtiöissä ja suurilla parkkipaikoilla ongelmaksi tulevat suuret lataustehot, jos yhtäaikaisia latauksia on paljon. Tällöin autoja pitää ladata vuorotellen tai pienemmillä tehoilla, sillä mikään liittymä ei pysty tarjoamaan kymmenille tai sadoille autoille yhtäaikaisesti kymmenien kilowattien tehoa. Voikin olla, että parkkipaikoilla voi tulevaisuudessa lisämaksusta ostaa autolleen nopeamman latauksen.

Skanska sai 2012 valmiiksi Espooseen erityisen energiatehokkaan kerrostaloyhtiön, Adjutantin, jonka parkkitiloihin rakennettiin latausasemat neljälle sähköautolle. Nämä asemat ovat tavallisia 16 ampeerin latauspisteitä, mutta niiden sähkönkulutusta mitataan erikseen. Näin auton lataukseen käytettävä sähkö voidaan laskuttaa käyttäjältään. Latausasemilla ei ole erillistä kuormanhallintaa, mutta jos autoja olisi enemmän, pitäisi latausta varten rakentaa erillinen järjestelmä.