Sähköauto sopii mainiosti yhteiskäyttöön

28.2.2020

Eurooppalaisten kaupunkien kaduilla näkee entistä enemmän erilaisia yhteiskäyttöautoja. Parhaimmillaan ne pienentävät liikenteen päästöjä, vähentävät ruuhkia ja pysäköintipaikkojen tarvetta sekä säästävät autoilusta koituvia kustannuksia.

Sähköautot – joko täyssähköautot tai ladattavat hybridit – voivat viedä autojen yhteiskäytön uudelle tasolle. Sähköautot soveltuvat mainiosti pieniin pyrähdyksiin, eivätkä ne vaadi tankkaamista, vaan käytön jälkeen auton voi kytkeä lataukseen seuraavaa käyttäjää varten. Latauksessaan yhteiskäyttöinen sähköauto pystyy hyödyntämään kiinteistön tai taloyhtiön omaa energiantuotantoa, esimerkiksi aurinkopaneeleiden tuottamaa aurinkosähköä.

Yhteiskäyttöautot varataan netissä ja auton käytöstä maksetaan ajan tai ajetun kilometrimäärän perusteella. Uudemmissa etähallittavissa palveluissa auton ovet saa auki sähköisen varausjärjestelmän kautta esimerkiksi älypuhelimella.

  
Kokeilunhalua ja riittävää tarjontaa

Vantaalla autot ladattiin Virran latauspisteellä.

Yhteiskäytön yleistymisen kannalta oleellisinta on saada palvelu pelaamaan parhain päin sekä teknisesti että taloudellisesti. Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Juha Peltomaa pitää yhteiskäyttöautojen yleistymistä muna-kana -tyyppisenä haasteena.

– Ensin kuluttajien täytyy tietää, mistä on kyse ja ylittää kynnys testata yhteiskäyttöautoa. Sitten tarvitaan tarpeeksi tarjontaa, että kuluttajat todella kiinnostuisivat tällaisesta palvelusta – ja päinvastoin. Palveluntarjoajien pitää saada toimintansa kannattavaksi.

Kaupungit voivat omalta osaltaan edistää kehitystä esimerkiksi helpottamalla yhteiskäyttöautojen pysäköintiä. Äskettäin Helsinki toi pysäköintiluvan piiriin 4 000 uutta pysäköintipaikkaa ja ulotti luvan entistä laajemmalle alueelle. Lupa mahdollistaa yhteiskäyttöautojen pysäköinnin asukaspysäköintipaikoille.

Taloyhtiöt voivat ulkoistaa palvelut

Sähköiset yhteiskäyttöautot saattavat sopia erinomaisesti taloyhtiöihin, joiden asukkaat tarvitsevat kulkuneuvoa lyhyille matkoille. Taloyhtiöiden kannattaa harkita yhteiskäyttöautojen tarjoamista myös muille kuin omille asukkaille.

– Potentiaalisten käyttäjien määrä vaikuttaa palveluntarjoajien kiinnostukseen, Peltomaa muistuttaa.

Sähköautoa harkittaessa pitää kuitenkin selvittää ensiksi tarvittavan latausinfrastruktuurin asennusmahdollisuus.

– Sähköautoja yhteiskäyttöautoina tarjoavien toimijoiden valikoimiin kuuluu monenlaisia latausratkaisuja. Joka tapauksessa kaikki kaapelinvedot, latauspistokkeen asentamisen ja laskutuskäytännön saa helposti ulkoistettua, Peltomaa sanoo.

– Lisätietoja tarvitsevan kannattaa hyödyntää palveluntarjoajien tietämystä ja selvittää asiat perin pohjin heidän kanssaan. Palveluntarjoajilla on myös valmis sabluuna pelisääntöjä ja hallinnointia varten.

   
Vantaalla testattiin yhteiskäyttöautoja

Smart. Kuva Olli Häkämies.


Vantaan Energian pääkonttorilla järjestettiin vuonna 2019 sähköautojen yhteiskäyttökokeilu. Kokeiluun osallistui 38 työntekijää, joiden käytössä oli kaksi Smart fortwo -täyssähköautoa ja kaksi Mercedes Benz -lataushybridiä. Työntekijät saivat ottaa sähköauton käyttöönsä vuorokaudeksi tai viikonlopuksi sekä ajaa työajoja työpäivän aikana.

Varaamisen ja lataussähkön osalta kokeilu ei maksanut mitään työntekijöille, sen sijaan lataushybrideissä yksityisajojen polttoaineet piti itse maksaa.

– Haluamme kartoittaa ja kokeilla kaikenlaisia energiayhtiölle luontevia uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Kokeilun tavoitteena oli saada kokemuksia sekä yhteiskäyttöautoilusta että sähköautoista, yhtiön asiakkuuspäällikkö Tarja Hellstén taustoittaa.

Kokeilu käynnistyi vauhdikkaasti, sillä varauskalenteri täyttyi melkein heti sen avauduttua. Autojen varaus, käyttöönotto sekä lataus ja palautus tapahtuivat Liikennevirta oy:n Virta-sovelluksen avulla. Kokeilun aikana autoilla ajettiin yli 8 000 kilometriä, pääasiassa vapaa-aikana.

Yksi kokeilijoista oli tuotekehitysasiantuntija Petri Penttinen, joka pääsääntöisesti käyttää julkista liikennettä ja lisäksi pyöräilee mahdollisuuksien mukaan.

– Halusin kokeilla yhteiskäytön sujumista ja perehtyä paremmin sähköautoon. Aiemmin olen vain lyhyesti koeajanut sähköautoa.

Penttinen hyödynsi sekä täyssähköautoa että lataushybridiä niin työ- kuin yksityisajoissa. Smartilla pääsi sähkön voimin noin 100 kilometrin matkan, Mersulla runsaat parikymmentä kilometriä.

– Smartilla ajaessa tuli tarkkailtua latausmittaria tiuhaan tahtiin. Myös latauspisteitä piti hieman etsiskellä. Olisi hyvä, jos latauspisteet löytyisivät esimerkiksi Google Maps -sovelluksesta.

  
Uudenlainen ajattelu ja pelisäännöt tarpeen

Vantaan Energian yhteiskäyttöautokokeilu sujui hyvin – mutta myös opetti arvokkaita asioita.

– Auton käytön jakaminen muiden kanssa vaatii ihan uudenlaista ajattelua. Erityisen tärkeitä asioita ovat tarkkojen pelisääntöjen luominen ja niiden noudattaminen, Hellstén huomauttaa.

Yhteiskäytössä sähköauto täytyy muistaa ladata ja hybridiauto tankata seuraavaa käyttäjää varten. Myös autojen sisäisestä ja ulkoisesta siisteydestä pitää luonnollisesti huolehtia.

– Jos yhteiskäyttöä tarjoaisi palveluna, se vaatisi samanlaista hallinnointia kuin autojen vuokrauspalvelu. Sähköautojen latauspisteitä tarvittaisiin rutkasti lisää etenkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella, Penttinen arvioi.

Suurin osa Vantaan Energian testaajista piti autoja sekä varaus- ja käyttöönottojärjestelmää helppoina ja vaivattomasti omaksuttavina. Vajaat puolet testaajista oli sitä mieltä, että he voisivat harkita omasta autosta luopumista ja hyödyntää yhteiskäyttöautoa.

Edellytyksenä olisi autojen hyvä saatavuus ja sopiva hinta. Useimmat olivat valmiit maksamaan yhteiskäyttöautosta parikymppiä päivässä tai 10–50 senttiä per kilometri.