Ympäristöystävällistä mukavuutta

1.3.2014

Sähköala-lehden päätoimittaja Olli-Heikki Kyllönen sai joulukuussa käyttöönsä uuden Mitsubishi Outlander PHEV:n. Ladattava hybridi yhdistä sähkö- ja polttomoottoriautojen parhaat puolet järkevällä ja ympäristöystävällisellä tavalla.

Viime vuoden lopulla markkinoille tullut Mitsubishi Outlander edustaa ladattavien hybridien uusinta ja hienointa tekniikkaa. Auton pitkän käyttösäteen takaava polttomoottori toimii sekä akkuja lataavana generaattorina että voimansiirtoon kytkeytyvänä lisävoimanlähteenä.

Nelivetoisessa autossa on 60 kW sähkömoottori sekä etu- että taka-akselilla. Normaaliajossa kaksilitrainen bensiinimoottori toimii pelkästään akkuja lataavana generaattorina, mutta voimakkaammissa kiihdytyksissä moottori kytkeytyy voimansiirtoon lisätehon antamiseksi. Moottoreiden yhteensä 209 kilowatin teho riittää hyvin muun liikenteen vauhdissa pysymiseen.

Hybridin suhteellisten pienten akkujen antama toimintasäde on parhaimmillaan 52 kilometriä. Talvella tästä jäädään selvästi, mutta vajaan neljänkymmenen kilometrin sähköajo riittää työmatkan taittamiseen. Tämän jälkeen matka jatkuu täysin nykimättä polttomoottorin käynnistyessä lataamaan akkuja. Kyllösen mukaan pakkasilla polttomoottori käynnistyy herkästi myös auton lämmittämiseksi.

– Pakkasilla auto lämpiää nopeasti, mutta vastaavasti nyt talvella bensaa on kulunut sekalaisissa ajoissa keskimäärin noin neljä litraa sadalla auton päivittäisestä latauksesta huolimatta, Kyllönen kertoo.


Latauspiste pitää olla

Sähköauton latausLadattavasta sähköautosta ei ole hyötyä ilman toimivaa latausmahdollisuutta. Ulkopistorasiasta tai pihalla olevasta lämmitystolpasta saa jonkin verran virtaa akkuihin, mutta lataus on hidasta, sillä tavallisia pistorasioita ei ole suunniteltu auton suurten ajoakkujen tarvitseman virtamäärän lataamiseen.

Useita tunteja kestävässä latauksessa vanhat ja muutenkin mahdollisesti ylikuormittuneet johdot saattavat myös kuumeta vaarallisesti, joten turvallisuussyistä pistorasiat on syytä vähintään tarkastuttaa ammattilaisella ennen sähköauton latauksen aloittamista.

Leppävaaran Sähkötalossa päätoimittajan sähköauton tuloon valmistauduttiin hyvissä ajoin rakennuttamalla talon parkkihalliin oma latauspiste autolle. Samalla latauspisteet rakennettiin myös kahdelle pihan vieraspaikoista.


Hybridit yleistyvät nopeasti

Sähköalan ihmisten keskuudessa sähköautot ja varsinkin ladattavat hybridit ovat yleistymässä hyvää vauhtia, eivätkä esimerkiksi Opel Amperat herätä Sähkötalon pihassa enää minkäänlaista huomiota. Ladattavat hybridit tarjoavatkin jo nyt erinomaisen vaihtoehdon öljynkulutuksesta ja tästä seuraavasta vaihtotaseen vajeesta huolestuneille autoilijoille.

Outlanderin 50 000 euron hinta on kova raha autosta, mutta kiitos nykyisen päästöihin perustuvan verotuksen, saa rahalle myös todella paljon vastinetta.

– Minä olen ollut hiljaiseen ja mukavaan autoon todella tyytyväinen. Ihmettelisin, jos seuraavakin autoni ei olisi ladattava hybridi, Kyllönen kertoo.


Pikalatauspisteet yleistyvät

Sähköinfon Mika Suomi latasi sähköauton espoolaisella huoltoasemallaNormaalista sähköverkosta (240V/10A) Mitsubishin akkujen lataus täyteen kestää viisi tuntia, mutta autossa on myös CHAdeMO-standardin mukainen pikalatausmahdollisuus, millä lataus onnistuu puolessa tunnissa.

Pikalatauksessa latauspiste seuraa automaattisesti auton akkujen varausta ja synkronisoi turvallisen lataustehon tämän mukaan. Testilatauksen aikana Espoon Nihtisillan ABC:n kaikille avoin pikalatausasema latasi Mitsubishin akkuja 16,3 kWh:n teholla.