Sähköautojen yleistyminen riippuu pian enää hinnasta

19.3.2010

Finnish Electric Vehicle Technologies Ltd:n (FEVT) sähkökäyttöiseksi muuntaman Volkswagen Passatin ajaminen on helppoa. Auto ”käynnistetään” painamalla virta-avain pohjaan. Mittariston valot syttyvät, ja järjestelmä ilmoittaa nopean tarkastuksen jälkeen, että auto on valmiina ajoon. Tunnelma on jännittävä, sillä ilmastointilaitteen vaimea puhallus on ainoa ääni, mikä autosta kuuluu.

Akkujen varaustilan näkee omasta näytöstä. Pidemmän pysähdyksen ajaksi virrat voi sammuttaa erillisestä päävirtakytkimestä.Tämän jälkeen kytkin painetaan tavalliseen tapaan pohjaan, mutta ykkösvaihteen sijaan liikkeellelähtö tapahtuu suoraan kakkosella. Kevyellä kaasupolkimen painallukselle auto lähtee varovaisesti liikkeelle, mutta polkimen raskaampi painallus saa auton hyökkäämään nopeasti eteenpäin. Kaikki teho on välittömästi käytössä, eikä auton suorituskyky tunnu häviävän ainakaan hitaissa nopeuksissa tehokkaalla dieselmoottorilla varustetulle tavalliselle Passatille.

Moottoriäänien puuttuessa rengasäänet ovat kuuluvinaan tavallista paremmin sisälle, mutta näin ei tietenkään ole, yhden äänilähteen puuttuessa toiseen kiinnittää vain enemmän huomiota. Pysähtyessä kytkintä ei tarvitse käyttää lainkaan, vaan vaihteen voi antaa olla jatkuvasti päällä. Tämän jälkeen liikkeellelähtö tapahtuu jälleen täysin äänettömästi ja pehmeästi.


Akut riittävät 100 kilometrin ajoon

Enstolle joulukuussa luovutettu sähköauto on yksi neljästä Suomessa sähkökäyttöiseksi muutetusta Passatista. Autoista kaksi muuta on toimitettu Fortumille ja neljäs on European Batteries Oy:n ja FEVTin testikäytössä.

Muutostöiden taustalta löytyy muiden muassa joukko vanhoja suomalaisia sähköautoasiantuntijoita Elcat-valmistuksen ajalta. Suomalainen Elcat valmisti 1980- ja 90-luvuilla yhteensä noin 250 Subarun pikkupakettiautoon perustuvaa sähköautoa pääasiassa postin käyttöön.

Passatin keulan ja takakontin alla on yhteensä 84 kappaletta kolmen kilon painoisia akkuja. Tällä yhteensä reilun 250 kilon painoisella akustolla auton toimintasäde on noin 100 kilometriä, mutta European Batteriesin myynti- ja markkinointijohtaja Martti Alatalon mukaan akkujen varauskyky saatetaan saada jopa kaksinkertaistettua tulevien 5–10 vuoden aikana.

”Akku kestää normaalikäytössä jopa 3 000 latauskertaa, mikä vastaa 200 000–300 000 ajokilometriä”, Alatalo kertoo.

Lataus kestää muutaman tunnin

Kolmivaihevirralla akkujen lataus kestää noin neljä tuntia. ”Tavallisesta” 16 ampeerin sulakkeella varustetusta pistorasiasta akut saa täyteen noin kahdeksassa tunnissa.Akkujen energiamäärä riittäisi jo nyt periaatteessa hyvin perheen kakkosautolle, sillä Suomessakin vain harvalla autolla ajetaan päivittäin yli 100 kilometrin matkoja. Tavallisesta, vikavirtasuojakytkimellä ja 16 ampeerin sulakkeella varustetusta pistorasiasta akut saa ladattua täyteen noin kahdeksassa tunnissa. Kolmivaiheisella 3 x 16 A virralla aika putoaa neljään tuntiin.

FEVTin nykyisin täysin omistama European Batteries on rakentanut suuren akkutehtaan Varkauteen. Tehtaan koneita käyttöönotetaan parhaillaan ja tuotanto käynnistyy keväällä. Alkuvaiheessa tehdas tulee työllistämään noin 60 henkeä, mutta tavoitteena on, että vuonna 2012 työntekijämäärä kasvaisi 200:aan.

Tulevaisuuden suunnitelmien mukaan tehdas voisi valmistaa akut jopa 10 000 ajoneuvoon vuodessa. ”Tällä hetkellä akku on kallis komponentti, koska ajoneuvokäyttöön sopivia akkuja valmistetaan vain muutamassa muussa tehtaassa maailmassa. Kun tehtaita tulee, syntyy volyymia ja sitä kautta hinnat asettuvat kohdilleen”, Alatalo sanoo.

Alatalo uskoo, että vuoden 2012 tai 2013 jälkeen aletaan puhua maailmanlaajuisesti miljoonien sähköautojen vuosituotannosta. European Batteries käy parhaillaan neuvotteluja autotehtaiden kanssa akkujen toimittamisesta tulevaisuuden sarjavalmisteisiin sähköautoihin.