Näin lataat sähköauton

6.3.2017

Näin lataat sähköauton. Kuva Alli Mäkinen

Eletään tekniikan murroskautta: sähkömoottoreilla liikkuvat ajoneuvot ovat yleistymässä kovaa vauhtia. Toistaiseksi lataaminen ei ole kuitenkaan yhtä nopeaa kuin polttomoottoriauton tankkaaminen huoltoasemalla.

Sähköautoa harkitsevan mielessä oleelliseksi kysymykseksi nousee usein se, miten saa auton ladattua kotona. Äkkiseltään vastaus vaikuttaa helpolta: pistää vain latauslaitteen kiinni pistorasiaan, lataa ja se on siinä.

Näin se todella toimii useimmissa ladattavissa ajoneuvoissa. Mutta entä jos puhutaan täyssähköautosta, jossa ei ole polttomoottoria apuna matkaa jatkamassa, vaan kaikki on kiinni sähköstä?

Tällöin normaali pistorasia on tuskin edes riittävä yön yli latauksessa, eikä kotitalouspistorasioita ole suunniteltu tällaiselle jatkuvalle kuormitukselle.

Latauspisteen tehon suhteen on tärkeintä tietää, miten pitkä matka sähköautolla pitää ajaa (toimintasäde) ja missä ajassa latauksen on oltava valmis. Oheisessa taulukossa näkyy, miten pitkän toimintasäteen eri lataustilanteissa voi saavuttaa jos ajaa taloudellisesti talvipakkasilla.

Sähköajoneuvojen lataustaulukko

Kesällä toimintasäde voi nousta jopa kaksinkertaiseksi. Taulukosta näkyy, miten paljon normaalista pistorasiastakin voi saada energiaa yön yli ladattaessa. Useimmille pistokehybridiä harkitseville 67 kilometrin toimintasäde on riittävä ja lähes kaikki pistokehybridit ovat tuolla energialla jo täynnä. Pidempien toimintasäteiden lataaminen lyhyessä ajassa on huomattavasti vaikeampaa, mutta tällaisetkin ratkaisut ovat tarpeellisia.

  
Taloyhtiöissä on sovittava monesta asiasta

Edellisen taulukon laskentatilanteet ovat tämän hetken yleisimpiä ratkaisutapoja, mutta taulukko koskee vain yhden auton tarkastelua. Suurissa taloyhtiöissä on monta autopaikkaa, joille nykyinen sähköjärjestelmä saattaa olla mitoitettu niin, että vain puolet autoista on esilämmityksessä yhtä aikaa. Tästä johtuen aluksi on päätettävä mikä on tarvittava toimintasäde ja kuinka monelle se taataan.

Valtiollinen tavoite on, että vuoteen 2030 mennessä erilaisia ekologisia autoja olisi autokannasta joka kymmenes, joista valtaosa sähköautoja. Tätä voi käyttää ohjeellisena lähtökohtana päätöksenteossa.

Jos kaikki autopaikat eivät voi saada latauspistettä tai sitä ei nähdä vielä tarpeelliseksi kaikille, voi olla tarpeen toteuttaa latauspisteet yleisille tai vieraspaikoille. Tämä ratkaisu lienee järkevin useimmissa taloyhtiöissä, sillä näin voidaan rakentaa tehokkaammat latauspisteet, jotka palvelevat paremmin erilaisia lataajia heti alusta lähtien. Tällöin varausjärjestelmä voi olla tarpeen.

On tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että laitteet ovat nyt ja jatkossa keskenään yhteensopivia, jotta kuormitusten valvonta ja tasaus sekä laskutusjärjestelmä toimivat, eikä makseta turhaan eri aikaan toteutetuista päällekkäisistä ratkaisuista.

Vaikka kiinteistön sähköliittymän koko olisi riittävä, voi silti olla tarpeen valvoa johtimien kuormitusta ja ohjata kuormituksia, jotta kaikilta ei katkea sähkö ylikuormituksen johdosta ja jotta energia jaetaan tasapuolisesti sitä tarvitseville esimerkiksi kovemmilla pakkasilla, jolloin suuri osa pysäköintialueen lämmitystolpista on käytössä. Tolppien sähköjä voidaan joko kytketään kokonaan päälle ja pois tai älykkäämpien lataustapojen kanssa ohjata sähköautojen lataustehoa pienemmälle.

Kaikki edellä kerrotut seikat kannattaa päättää taloyhtiössä asiantuntijan, kuten sähkösuunnittelijan avustuksella. Taloyhtiöillä on vielä hyvät mahdollisuudet tarttua toimeen ajoissa ja selvittää rauhassa, millä toimenpiteillä ja edellytyksillä nykyistä ekologisemmat ajoneuvot voivat yleistyä. Kokonaisuus täytyy hahmottaa vain kerran, minkä jälkeen pystytään tekemään tarvittavat päätökset vaikeissakin kohteissa.

  


Sähköalan aiempia artikkeleita aiheesta:

Sähköinfo testaa: Zero DS -sähkömoottoripyörä
STUL suosittelee latauspisteiden tarkastuttamista
Sähköautojen latauspisteet yleistyvät taloyhtiöissä
BMW i3 vie hybridin sähköauton suuntaan