Miten varautua digimurrokseen?

19.12.2016

Sähkömaailman Vieraskynästä 12/2016. Aalto-yliopiston Professor of Practice in Smart Buildings and Services Heikki Ihasalo.

Digitaalisuus on mullistanut useita toimialoja, kuten matkailu-, mainos-, pankki- ja media-alan. Sen vaikutukset alkavat näkyä myös kiinteistö- ja rakennusalalla.

Toisaalta digitaalisuus synnyttää muutosta siinä, miten kiinteistöjä käytetään ja toisaalta se vauhdittaa kiinteistöjen teknistymistä. Esimerkiksi työskentelytapojen muutos on johtanut koppikonttoreista monitilatoimistoihin ja verkkokauppa kauppakeskuksista elämyskeskuksiin.

Rakennuksiin on tulossa lisää anturointia esineiden Internetin myötä ja talotekniset järjestelmät ovat aiempaa älykkäämpiä. Järjestelmiä ei enää pelkästään etukäteen suunnitella älykkäiksi, vaan ne oppivat itse ja tulevat siten automaattisesti yhä älykkäämmiksi. Ensimmäisiä keinoälynkin toteutuksia on jo tullut markkinoille.

Heikki IhasaloTeknisen kehityksen vauhti tulee olemaan kiinteistö- ja rakennusalalla aiempaa nopeampaa, sillä kehityksestä eivät enää vastaa pelkästään alan omat yritykset vaan globaalit informaatioteknologiayritykset, kuten Google, Apple ja Samsung. Näistä toimijoista saamme hyvän kirittäjän omalle kehitystoiminnallemme.

Rakennusten elinkaari on pitkä, digilaitteiden lyhyt

Rakennukset suunnitellaan kymmeniä tai jopa satoja vuosia kestäviksi. Niitä tulevat siten käyttämään meidän lapset, lapsen lapset tai jopa lapset kolmannessa polvessa. Millaisia rakennuksia me heille nyt suunnittelemme ja rakennamme?

Jo niissä muutamissa vuosissa, joita kuluu rakentamispäätöksestä talon valmistumiseen, digitaalisuuden saralla tapahtuu suurta kehitystä. Miten varmistamme, etteivät uudet rakennukset ole valmistuessaan jo teknologialtaan aikansa eläneitä? Pelkästään katsomalla sitä, miten nykynuoret käyttävät tekniikkaa, on vaikea kuvitella, että he tulevat käyttämään rakennuksia samalla tapaa kuin työelämässä tällä hetkellä olevat. Kännyköistä on tullut ihmisten persoonan jatkeita, mutta harvassa ovat vielä kännykkäsovellukset, joiden avulla voisi saada esimerkiksi tietoa rakennuksen palveluista, tilojen sijainnista tai sisäilman laadusta.

Käyttäjien uudet tarpeet

Juuri käyttäjiltä tulevat suurimmat muutostarpeet tulevaisuuden rakennuksille. Ei riitä, että rakennukset ovat sääsuojia, vaan niiden tulee helpottaa kodin arkea, parantaa työn tehokkuutta tai luoda wow-kokemuksia.

Meidän tulee ymmärtää kiinteistön käyttäjiä ja heidän tarpeitaan yhä paremmin. Kuinka me voimme osaltamme tukea kiinteistössä tapahtuvaa toimintaa parhaiten?

Yksi esimerkki digitalisuuden luomista käyttäjätarpeista on mobiilityöskentelyyn liittyvä ongelma löytää vapaat työpisteet sekä työkaverit. Ratkaisuna voidaan rakennukseen tuoda lisää antureita ja teknologiaa, joilla työpisteet ja -kaverit paikannetaan.

Vaihtoehtoisesti voisimme hyödyntää jo rakennuksessa olevien taloteknisten järjestelmien mittaustietoa saman ratkaisun toteuttamiseen. Ensimmäistä vaihtoehtoa ovat todennäköisesti tarjoamassa alan uudet toimijat ja jälkimmäistä
alalla vakiintuneet yritykset.

Osaammeko me tunnistaa vastaavia uusia tarpeita ja rakentaa niihin digitaalisia ratkaisuja? Haluammeko me olla digimurroksen seuraajia vai edelläkävijöitä?